Friday 9 December 2011

Kerana Kamu 2


2.
                Tangisan Puan Haryani masih tidak berhenti. Sejak tadi,  tangisannya masih kedengaran, malah, kadang-kala semakin menjadi – jadi pula. Dia kelihatan semakin lemah kerana terlalu lama menangis.
                Sudahlah, Yani. Kamu menangis macm ni pun, tak boleh selesai masalah. Cuba kamu bertenang, istighfar banyak-banyak. Ingat Allah.” Mak Long yang dari tadi menemani Puan Haryani cuba memujuk. Sejak tadi, dia hanya berdiam diri, namun semakin lama, semakin teruk pula keadaan adiknya itu.
                “Macam mana Yani nak tenang, Kak Long. Majlis nak mula petang ni. Dania boleh buat hal pulak. Mana Yani nak letak muka dengan jemputan. Apa Yani nak jawab dengan Haris dan orang tuanya tu…” Puan Haryani mengongoi. Sebak dirasakan dengan perbuatan Dania. Segalanya telah siap sedia tetapi dia pula yang membuat hal.
                Dhamirah yang mendengar, Cuma membisu. Dia memeluk bahu Puan Haryani, cuba menenangkan ibunya itu. Tidak menyampuk kerana rasanya dia tidak punya hak untuk bersuara dalam hal itu. Surat yang di dalam genggaman Puan Haryani, di tarikny lembut. Sekali lagi dia membaca tulisan Dania dalam surat itu. Dia memejam mata selesai membaca, teringat sinaran mata Dania yang kelam. Terbayang keresahan Dania dalam setiap senyumannya. Sungguh Dhamirah tidak menyangka. Sangkanya, semua itu kerana Dania gementar untuk bergelar isteri orang, namun rupanya ada hal yang lebih besar dari itu.
                “Yani tak faham dengan Nia tu. Dulu beriya bercinta dengan Haris. Belum habis mengaji, dah dibawanya Haris jumpa kami, konon nak menikah cepat-cepat. Dah puas dipujuk tunggu sampai dia grad, sampai dia dapat kerja. Bila kita setuju nak nikahkan dia orang berdua, ini pulak yng dibuatnya.” Puan Haryani membebel dalam sendunya. Mak Long dan Dhamirah hanya mendengar, membiarkan Puan Haryani meluah rasa atas sikap anak sulungnya.
                “Budak tu ada masalah agaknya, Yani. Tu yang dia lari tu. Tak sedia lagi nak kahwin agaknya.” Mak Long cuba menenangkan adiknya. Tahu dengan resah hati adiknya yang seorang.
                “Tak sedia apanya, Kak Long? Beriya-iya dia suruh terima pinangan si Haris tu dulu. Sekarang bila semu orang dah ikut cakap dia, dia lari dari rumah pulak. Hari nikah dia pulak tu.” Mendengar kemarahan Puan Haryani, Dhamirah mengeratkan pelukannya di bahu Puan Haryani. Semoga dengan itu, ibunya itu boleh dapat sedikit ketenangan.
                “Jadi apa kita nak buat ni? Semuanya dah siap, tunggu akad nikahnya aje.” Mak Long bingung. Kalau ingin dibatalkan majlis, semuanya sudah sedia. Hotel juga sudah ditempah untuk majlis keesokan hari, tentu membazir kalau majlis dibatalkan begitu sahaja.
                Suasana jadi sunyi seketika. Semuanya terfikir bagaimana mahu menyelesaikan masalah yang ditinggalkan Dania. Dhamirah pula hanya memerhati. Menanti setiap patah dari kedua ibu dan ibu saudaranya itu. Papa dan Pak Long entah kemana. Sejak kecoh di tingkat atas dengan kehilangan Dania, Encik Mazlan, Pak Long dan Hakimi hilang entah kemana.
                “Mira… Tolong mama. Jangan malukan mama macam Nia. Tolong mama ye, mira.” Tiba – tiba Puan Haryani menggenggam jemari Dhamirah. Wajah anak gadisnya itu direnung minta simpati membuat Dhamirah terkejut.
                “Apa saja, ma. Mama nak Mira tolong apa?” Dhamirah bersetuju tanpa fikir panjang. Untuk mama dan papa, dia sangup buat apa sahaja.
                “Mira gantikan tempat Nia ye. Mira kahwin dengan Haris ye.” Puan Haryni merayu. Buntang mata Mak Long mendengar permintaan adiknya sementara Dhamirah kaget. Genggaman Puan Haryani dilepaskan dek kerana terlalu terkejut.
                “Mira…. Tolong mama. Jangan buat mama dengan papa malu.”
                “Kamu ni dah kenapa, Yani? Takkan nak disuruh budak Mira ni jadi pengganti. Budak Haris tu pun mesti tak setuju.” Marah Mak Long. Dirasakan Puan Haryani sudah tidak boleh berfikir dengan waras kerana terlalu sedih. Kasihan juga melihat Dhamirah yang sudah serba tidak kena. Dia faham dengan hati Dhamirah. Hubungan gadis itu dengan Haris sangat renggang. Kalau berselisih bahu, jangankan nak bertegur sapa, nak berbalas senyum amat susah. Entah apa yang tidak kena dalam hubungan mereka berdua itu.
                “Habis kita nak buat apa lagi, Kak Long? Takkan nak dibatalkan majlis ni. Semuanya dah siap. Hotel dah ditempah. Rugi kita. Malu tak usah cerita lah. Mana Yani nak letak muka ni, Kak Long?”
                “Kita buat kenduri kesyukuran je. Majlis kat hotel tu, kita cancel aje la. Dah pengantinnya tak ada, apa yang kita nak buat lagi.” Mak Long member cadangan. Sayangnya pada Dhamirah lebih dari anak-anaknya sendiri. Gadis itu pandai membawa diri dan pandai bermanja dengan semua orang sampai dia jatuh sayang pada anak itu.
                “Mira…. Please…  Selama ni mama tak pernah mintak apa apa dari Mira. Mama Cuma minta sekali ni aje dengan Mira. Tolong jangan buat mama dam papa malu, sayang.” Puan Haryani tidak menghiraukan kata – kata Mak Long. Dia sudah tekad untuk memujuk Dhamirah agar setuju dengan kehendaknya. Walau apa terjadi, majlis ini akan tetap berlangsung.
                “Ma…” Dhamirah kehilangan kata – kata. Hendak setuju dengan kehendak mama, dia belum bersedia. Apa lagi hubungan dia dengan Haris sangat dingin. Tambahan pula, Haris tentu tidak setuju. Tetapi, hendak dibangkang kehendak mama, wanita itu dengan papalah yang banyak berjasa dengan dirinya. Tanpa mereka berdua, dia mungkin tidak pernah kenal dunia ini. Matanya jatuh pada pandangan Mak Long. Nyata dari pandangan mata itu, Mak Long tidak mahu dia menerima, namun bila terkenangan kesedihan mama, dia jadi serba tidak kena.
                “Tolonglah mama, Mira. Tolong jaga air muka mama dan papa.”
                Dhamirah menelan liur. Sukarnya ingin membuat keputusan. Diluahkan mati mak, ditelan mati bapak. Dia punya cita – cita besar. Dia ingin jadi arkitek terkenal, dia ingin sambung pelajarannya hingga ke peringkat Phd dan perkahwinan tidak termasuk perancangannya.
                “Mira…”
                “Kalau Mira setuju pun, tentu abang Haris tak setuju, ma. Parents dia pun, mesti tak boleh terima. Takkan mereka senang senang nak terima Mira gantikan kak Nia.” Dhamirah cuba mengelak. Dia pasti, malah teramat pasti, Haris tidak akan setuju. Ibu bapa Haris juga tentu tidak akan setuju. Walau hubungan dia dengan ibu bapa lelaki itu baik, namun tidak semudah itu untuk mereka menerima dia sebagai menantu secara tiba – tiba.
                “Itu biar papa yang uruskan. Sekarang mama Cuma nak dengar persetujuan dari Mira je.” Puan Haryani sedikit mendesak. Ingin dengar persetujuan segera dari Dhamirah. Perkara ini sudah dibincang dengan suaminya sejak mengetahui tentang kehilangan Dania. Walau suaminya itu tidak setuju, namun encik Mazlan mengikut juga kehendaknya. Mungkin lelaki itu sendiri sudh buntu memikirkan jalan penyelesaian.
                “Kalau itu yang boleh buat mama dan papa senang hati, Mira ikut saja, ma.” Dhamirah akhirnya membuat keputusan. Dia tidak harus mementingkan diri. Kebahagiaan mama dan papa lebih penting dari kebahagiaannya sendiri. Dia rela berkorban nyawa sekali pun untuk membahagiakan kedua orang tua yang sudah menjaganya sejak kecil itu. Semoga keputusan ini ada rahmat disebaliknya, doa Dhamirah di dalam hati.
“Alhamdullilah… Terima kasih sayang. Mama tahu Mira tak akan kecewakan mama.” Puan Haryani mencium pipi Dhamirah bertalu – talu. Anak ini tidk pernah membantah keinginannya. Nampak kejam dengan permiintaannya itu, namun dia lakukan ini demi kebaikan semua. Air mata yang mengalir di pipi Dhamirah di seka perlahan.
                “InsyaAllah, Mira akan bahagia. Doa mama selalu bersama Mira.” Puan Haryani memujuk pula. Dia tahu kesedihan anak itu, tetapi saat ini, dia amat perlukan pengobanan Dhamirah.
                Dhamirah mengangguk perlahan. Itu yang sangat diharapkannya saat ini. Doa mama dan papa. Semoga dia tabah menghadapi ujian ini. Mak Long yang memerhati hanya menggelengg kepala. Jika Dhamirah sudah bersetuju, apa lagi yang boleh dikatakannya. Tuan punya badan sudah bersetuju, apa hak dia untuk menghalang.

********************************************************************************
                “Saya tak setuju! Awak ingat anak saya tu ikn kat pasar ke? Senang – senang aje awak nak tukar pengantin perempuannya, kan?” Datin Marina menyinga. Sejak menerima berita kehilangan Dania, dia sudah panas hati. Namun, di tahan perasaannya, d sabarkannya hati. Tetapi bila bakal besannya itu sanggup menggantikan Dania dengan anak bongsu, dia sudah tidak sanggup.
                “Sabar, Rina. Kita bawak berbincang dulu.” Datuk Hamdi yang lebih tenang, cuba menenangkan isterinya. Dia sudah masak dengan perangai isterinya itu. Baran tidak bertempat. Menerima berita dengan fikiran yang cetek.
                “Nak berbincang apa lagi, bang? Dia dah malukan keluarga kita, malukan Haris, abang nak bincang lagi? Dania dah lari tinggalkan majlis, dia nak suruh kita terima Mira pulak?” Tengking Datin Marina. Benar – benar panas hati. Wajah muram anak lelakinya direnung. Sejak tadi, Haris hanya berdiam diri. Tidak sepatah pun bersuara.
                “Saya mintak maaf, Rina. Memang salah kami tapi apa yang kami buat ni, untuk kita semua. Agar kita tk malu. Tak perlu kita batalkan majlis, bazirkan duit pada apa – apa yang kita dah tempah.”
                “Memang salah kau anak beranak. Dulu beriya – iya, tak menyempat nyempat Dania nak kahwin. Sekarang nak bagi malu aku anak beranak pulak? Kau ingat dengan ganti Mira kat tempat Dania tu, boleh hilang malu. Tambah orang mengata lagi ada.”
                “Rina!! Stop it! Bawak mengucap. Bukan ini caranya nak selesaikan masalah.” Kali ini, Datuk Hamdi pula yang menyinga. Tidak suka dengan kelakuan isterinya yang melampau, hanya cari itu yang boleh buat Datin Marina senyap.
                Datiin Marina membentak dalam diam. Sedar bila suaminya sudah mengangkat suara seperti itu, dia perlu berdiam diri. Jika tidak, dia pula yang akan teruk dimarahi. Pantas dia memeluk tubuh dan menghempas punggung di sofa sebelah suaminya.
                “Aku mintak maaf, Di. Papa mintak maaf Haris. Kami sendiri tak jangka Nia akan buat sejauh ni. Selama ni dia Nampak gembira nak berkahwin. Tak sangka pulak ini yang dibuatnya pada hari menikah kamu.” Encik Mazlan merenung Haris. Walau anak teruna itu senyap tanpa sebarang kata, tetapi dia faham perasaan anak itu. Haris terlalu menyayangi Dania. Sanggup buat apa sahaja demi Dania tetapi ini pula yang Dania balas. Melarikan diri di hari pernikahan mereka. Alasan Dania Cuma kerana dia telah bertemu cinta baru yang lebih hebat dari cinta Haris.
                Haris masih membatu. Mendengar sahaja kemarahan mummynya, menelinga pertengkaran mummy, ayah dan papa namun tiada satu pun yang melekat dihatinya. Kini, dia sudah ada jawapan untuk setiap perubahan perangai Dania. Dia sudah tahu kenapa Dania sering mengelak untuk bertemu di saat – saat mereka menghitung hari bahagia. Sungguh dia marah dengan tiindakan Dania yang mempermainkannya. Kalau sudah tidak cinta, kenapa tidak diputuskan sebelum semula persiapan telah sedia. Kenapa perlu melarikan diri di hari pernikahan mereka? Diam – diam, ada dendam yang munculdi hatinya.
                “Begini, Di. Kami yang pujuk Mira supaya setuju gantikan Nia. Aku tahu Mira terpaksa, tapi demi air muka kita semua, dia setuju jugak. Sekarang ni, terpulnglah kat kau, Rina dan Haris. Kalau setuju, kita teruskan. Kalau tak setuju, aku dan Yani tak boleh buat apa apa. Kami yang salah.” Terdengar suara Encik Mazlan di telinga Haris. Bukan salah papa dan mama, bukan jugak salah Mira. Semua ni salah Nia, bentak hati Haris. Tapi entah kenapa, tiada suara yang keluar dari kerongkongnya.
                “Perkara ni berat, Lan. Kalau kami setuju pun, orang akan mengata jugak. Dalam jemputan, pengantin lain tapi yang kahwin orang lain. Kau tak terfikir ke perkara tu?” Datuk Hamdi bersuara. Dia seorang yang rasional. Semua perkara harus dilihat dari semua sudut. Bukan mengambil keputusan secara tergesa – gesa.
                “Aku tau. Aku pun dah fikirkan hal itu. Tapi itu rasanya lebih ada manfaatnya daripada kita batalkan perkahwinan ni. Semuanya dah sedia, Di. Tinggal majlis akad dengan persandingan sahaja. Kami boleh btalkan kalau kau semua tak setuju tapi duit yang dah dilaburkan tu, hangus macam tu sahaja lah. Orang pun akan mengata nanti.”
                “Aku lebih rela rugi dari menganggung malu di kata orang menantu aku bertukar.” Sampuk Datin Marina yang msih tida kberpuas hati.
                “Rina…” Datuk Hamdi menegur secara halus. Kemarahan isterinya itu harus diredakan dahulu sebelum mereka boleh berbincang dengan tenang. Datin Marina merengus keras, faham dengan teguran suaminya itu.
                “Kamu macam mana, Haris? Ayah nak dengar pendapat kamu.” Datuk Hamdi mengalih perhatian pada Haris yang berdiam diri sejak tadi. Dia tahu rasa hati anaknya itu. Sukarnya membuat keputusan di saat orang tercinta melarikan diri di hari penikahan.
                Keluhan berat jelas di bibir Haris saat Datuk Hamdi meminta pendapatnya. Kalau diikutkan hati marah, memang dia ingin batalkan sahaja pernikahan ini. Dania sudah memalukan dia seisi keluarga. Tidak sepatutnya dia member peluang kepada keluarga gadis ini lagi. Namun, da sesuatu yang menghalangnya dari mengatakan semua itu. Kata – kata Encik Mazlan ada benarnya. Alasan penerimaan Dhamirah untuk menjdi galang ganti juga ada asasnya. Susahnya ingin membuat keputusan.
                “Haris ikut keputusan ayah.” Akhirnya Haris mengalah. Kalau Datuk Hamdi ingin dia teruskn pernikahan ini, dia akan teruskan. Kalau ayahnya menolak, dia bersyukur yang amat sangat.
                “Dah kamu bebankan dekat ayah pulak ye? Hrmm…” Datuk Hamdi menggaru dagu yang ditumbuhi janggut sejemput. Reaksinya setiap kali diaa harus membuat keputusan penting.
                “Baiklah, aku setuju nak teruskan perkahwinan ini. Tapi ini semua untuk menjaga air muka kita semua. Jangan dihebahkan tentang pengantin perempuannya dah bertukar. “
                “Abang… saya tak setuju!”
                “Rina…. Dengar dulu apa abang nak cakap. kami jugak akan batalkan majlis yang dirancang dirumah ni. Dan Lan, jangan salahkan anak aku kalau dia tak boleh bahagiakan Dhamirah. Kita semua tahu kenapa dia orang berdua kahwin.” Tenang Datuk Hamdi memberi keputusan. Walau hatinya berat untuk bersetuju namun dia tiada pilihan. Dari menerima malu kerana pernikahan anaknya dibatalkan saat akhir, lebih baik diteruskan juga dengan rancangan Encik Mazlan.
                “Abang..! Rina tak setuju.” Jerit Datin Marina. Hati yang panas tidak mampu nak disejukkan lagi. Lebih mendidih lagi bila suaminya turut bersetuju dengan rancangan bakal besannya itu. Datuk Hamdi hanya mengerling isterinya. Sudah malas ingin menegur. Anak teruna yang nak bernikah itu pun tidak kisah, dia pula yang berlebih – lebih.
                “Terima kasih, Di. Terima kasih Haris, Rina kerana setuju. Aku balik dulu, nak uruskan semua hal kat rumah tu. Terima kasih Haris…” Encik Mazlan tidak putus – putus mengucapkan terima kasih. Berbesar hati kerana rancangannya dipersetujui Datuk Hamdi dan Haris. Selesai satu masalah walau di tahu hubungan Haris dan Dhamirah selepas bernikah masih kelam. Argh… itu boleh difikirkan kemudian, yang penting majlis berlangsung seperti biasa. Dia bersalaman dengan Datuk Hamdi dan Haris sebelum berlalu pergi. Masalah Datin Marina biar Datuk Hamdi yang uruskan.
                “Kenapa abang setuju dengan idea mengarut Mazlan tu? Dia dah malukan kita, lepas tu senang – senang nak mintak anak kita kahwin dengan orang lain pulak?” Bentak Datin Marina, masih tidak berpuas hati.
                “Awak ni tak fikir panjang ke, Rina. Tak ke malu nanti bila tetamu dah datang tapi majlis batal? Mana nak letak muka..”
                “Habis, kalau Haris berkahwin dengan Mira tu, tak malu la?” Potong Datin Marina.
                Datuk Hamdi melepas nafas panjang. Susah mahu buat Datin Marina faham yang walau apa pun tindakan mereka, pasti akan memalukan mereka. Cuma jalan penyelesaian yang lebih baik yang perlu di ambil kini.
                “Kenapa yang susah sangat nak bagi Haris kahwin dengan Mira? Selama ni, abang tengok awak bukan main baik dengan budak tu. Ni kenapa pulak menyinga macam orang tak ada akal ni?”
                “Memang saya suka budak Mira tu. Kalau dia orang nak kahwin bukan sebab Dania dah lari, memang saya berkenan sangat dengan Mira. Tapi masalahnya sekarang, Dania tu dah malukan keluarga kita. Saya tak boleh terima semua tu?” Datin Marina membentak lagi.
                “Mummy… Ayah… Sudahlah tu. Haris sanggup menikah dengan Mira. Jangan bergaduh lagi, boleh tak? Haris tengah kusut ni.” Haris bersuara. Kepala yang kusut, terasa semakin kusut dengan pertengkaran ibu dan ayahnya. Dia bangkit dari sofa dan malangkah laju mendaki anak tangga. Ingin mencari sedikit kedamaian sebelum mala mini dia bergelar suami pada gadis yang tidak pernah diimpikannya.





No comments:

Post a Comment