Friday 10 February 2012

Kerana Kamu 10


10.
                Haris menutup fail di tangan. Dia cuba untuk focus pada kerja – kerjanya tetapi dia tidak mampu. Sering kali, wajah dan susuk tubuh Dhamirah muncul bila dia cuba memahami isi kandungan tender untuk projek baru yang akan dilaksanakan. Dia mengeluh perlahan. Sakit kepala dan sakit jiwa bila memikirkan kenapa wajah itu sering kali melintasi ingatan tak kira waktu dan tempat kini.
                Haris bangkit dari kerusi empuk yang didudukinya lalu kakinya diatur ke cermin tingkap di bilik pejabatnya yang luas itu. Pandangannya ditebar keluar tingkap. Menikmati pemandangan sekitar Shah Alam yang sentiasa sibuk 24 jam. Dia mengeluh lagi sambil tangannya mengurut tengkuk yang terasa tegang. Seketika, bayangan Dhamirah yang sedang menyisir rambut di hadapan meja solek terlayar di ruang mata. Haris memejam mata, ingin mengusir bayangan itu pergi. Selalu sahaja dia diganggu dengan bayangan seperti itu akhir – akhir ini.
                “Malam ni Mak Ton nak masak apa pulak?” Terdengar suara lembut itu bertanyakan Mak Ton sambil tangannya lincah menyanggul tinggi rambutnya. Ketika tangan terangkat itu, terbias susuk tubuh Dhamirah dek pancaran lampu menembusi pakaian Dhamirah yang agak jarang. Dia yang ketika itu ingin ke dapur untuk minum air, terkaku sebentar. Dan seperti sebelumnya, aksi itu buat jantungnya bagai berhenti berdegup.
                Ada ketikanya pula, dia hampir tewas bila Dhamirah dengan lembut meletakkan segelas air di meja sisi katil sebelum gadis itu memanjat sofa untuk tidur. Alunan rambut lembut itu yang mengikut gerakannya buat Haris telan liur. Dhamirah memang mampu menggoncang iman didadanya tanpa perlu gadis itu menggodanya. Setiap gerak geri Dhamirah menambah ghairah Haris dan jika diturutkan nafsu jantannya, memang sudah lama Dhamirah dijamah semahunya. Cuma, entahlah. Ego masih tinggi. Rasa marah pada perbuatan Dania masih terkesan di hati. Itu yang membuatkan dia menahan diri dan menelan liur sahaja dengan setiap godaan yang datang dari gerak gaya Dhamirah.
                Itu belum ditambah lagi bila mendengar suara Dhamirah. Gadis itu kini sudah tidak takut – takut untuk menjawab kata – katanya tetapi setiap jawapan Dhamirah tidak pernah meninggikan suara. Lembut dan syahdu sampai ke telinganya. Aduh, Mira. Apa yang kau dah buat pada aku? Haris meraup muka. Semakin tertekan dengan keadaan yang terpaksa dihadapinya kini. Tidak tahu bagaimana ingin mencari jalan keluar.
                “Ris! Lunch!” Jerit satu suara buat lamunan Haris mengenai Dhamirah berterbangan. Haris menoleh kearah suara itu. Buntang matanya bila Remy sudah tersengih di tepi mejanya. Bila pula Remy masuk kebiliknya?
                “Dah tak reti nak ketuk dulu ke?” Marah Haris sambil kakinya melangkah laju ke mejanya semula. Fail yang bertimbun, disusun agar kemas. Memang menjadi kepantangannya kalau sesiapa masuk ke biliknya tanpa mengetuk pintu walaupun Remy itu seorang daripada sahabat baiknya di pejabat besar itu.
                “Aku dah ketuk banyak kali, kau tak jawab. Reyna kata kau ada kat dalam. Aku masuk ajelah, takut pulak kot kot kau pengsan kat dalam ni. Mana tahu berangan jauh sangat sampai tak dengar aku ketuk.” Remy pamer sengih. Dah banyak kali juga dia merempuh masuk tanpa mengetuk pintu terlebih dahulu sebelum ini dan dia tahu marah Haris hanya sekejap sahaja.
                Haris senyum sinis. Remy memang tak makan saman, mentang – mentanglah mereka bersahabat baik, ada sahaja jawapan dari mulut lelaki itu.
                “Nak makan kat mana ni? Kau takde appointment hari ni?” Haris bertanya ketika mereka beriringan ke pintu lift. Waktu sudah 1.15 petang. Pejabat itu memang lenggang kerana rata – rata sudah keluar makan.
                “Cancelled. Client ada urgent case pulak kat site. Hrmm… aku free sampai petang, kalau nak lunch jauh – jauh sikit pun, aku okey je. Yang penting, kau belanja.” Remy tersengih lagi bila siku Haris sampai ke perutnya. Sengaja mengusik teman yang bagaikan sedang menanggung masalah besar.
                “Kedekut. Taik hidung masin. Johan mana?” Selar Haris garang. Remy memang begitu, kalau boleh nak jimat saja selalu. Mengekek ketawa Remy melihat baran Haris.
                “Eleh, baru mintak belanja sikit, dah bising. Tak sportinglah. Johan kat sitelah. Kau pergi approve banyak sangat projek kat Selangor, dah tak menang tangan member tu. Hari – hari kena melawat kawasan.”
                “Huh! Kalau untung nanti kau orang jugak yang naik gaji. Bila time buat kerja, merungut tak berhenti. Dah, nak makan kat mana ni?” Haris meloloskan diri ke dalam kereta BMW 7 series yang berwarna hitam miliknya itu. Menanti Remy mengambil tempat di sebelah penumpang sebelum dia menukar gear ke D dan membelok keluar dari kawasan parking yang dikhaskan untuknya.
                “Saba.” Ringkas jawapan Remy membuat Haris berpaling dengan kerutan di dahi.
                “Cyberjaya?” Tanya Haris tidak percaya. Dia harus memandu sejauh itu hanya untuk makan tengahari?
                “Yup. Dah lama tak pekena nasi arab. Sesekali, apa salahnya. Aku pun free petang ni.” Jawab Remy yakin.
                “Kau memanglah free. Aku ni yang bertimbun kerja. Banyak tender aku belum go through lagi ni.” Bidas Haris namun keretanya sudah di belok menghala Cyberjaya.
                “Banyak kerja? Tadi pun aku tengok kau termenung aje. Kenapa? Ada masalah dengan bini?” Duga Remy buat Haris merengus. Kawan – kawannya memang tak sayang mulut. Kalau nak mengata, sesedap mulut aje mengata orang. Tak ada tapis – tapis langsung, Haris merungut dalam hati.
                Tiada jawapan dari Haris, buat Remy terdiam juga. Dia memang tidak suka memaksa Haris juga kawan – kawan lain untuk bercerita jika ada masalah. Tiba waktunya, Haris akan membuka mulut juga. Sama juga seperti ketika Haris tertekan kerana terpaksa berkahwin dengan gadis bukan pilihan hati. Agak lama memendam rasa, akhirnya Haris sendiri datang mencarinya meluahkan segala kesakitan di hati.
                Sepanjang perjalanan ke Cyberjaya, mereka leka melayan angan masing – masing. Melihat wajah tegang Haris, Remy tidak jadi membuka mulut. Ingin membiarkan dahulu mood Haris berubah baik, baru dia akan bercerita semula. Sudah lama wajah tegang sebegitu tidak dipamer Haris. Terakhir ketika Haris baru berkahwin. Tetapi wajah itu kembali tenang sejak sebulan dia bergelar suami. Kini, Haris kembali mempamer wajah tegang, entah apa pula masalah yang dihadapi oleh temannya itu.
                “Suzy apa khabar?” Haris membuka mulut. Bosan bila kesunyian menenami sepanjang perjalanan mereka. Remy disebelah dikerling sekilas.
                “Okey. Sihat aje.”
                “Bila pulak korang nak menikah ni? Rasanya dah lama kau berdua bertunang.”
                “InsyaAllah hujung tahun ni. Kalau tak ada aral. Eh, kau jadi pengapit aku, nak?” Tanya Remy bersungguh – sungguh. Menjemput kerut di dahi Haris. Dia menjadi pengapit? Oh, no!
                “Pengapit? Kau gila? Tak nak aku. Aku dah kahwinlah. Tak sesuai.” Haris pantas menolak. Tak sanggup berdiri terpacak di samping pengantin. Duduk bersanding pun dia rasa semacam, inikan pula jadi tukang kipas.
                “Eh, okey what? Masa kau bersanding, aku yang jadi pengapit. Sekarang turn kau lah pulak. Wife kau pulak jadi pengapit Suzy. Dah sesuai sangat tu.” Remy berusaha memujuk. Sebenarnya tidak bersungguh, hanya ingin menghangatkan suasana.
                “Hello, masa aku bersanding, kau tu single lagi. Takkan kau nak suruh aku yang dah kahwin ni jadi pengapit. Plus, Mira nak jadi pengapit perempuan? No.. no.. no.. Tanya Johan lah. Dia kan single and available lagi. Time tu, mesti berebut awek nak kat kenal dengan dia.” Bantah Haris diikuti dengan tawa kecilnya. Remy turut ketawa mendengar itu. Johan, teman yang seorang itu liat benar dalam mencari teman hidup. Sudah berpuluh perempuan dikenalkan pada dia, namun semuanya ditolak mentah – mentah. Entah perempuan macam mana yang diinginkan Johan.
                “Kedekut sangat nak tayang bini depan orang.” Usik Remy. Serentak itu kepalanya ditunjal dengan jari Haris. temannya itu tidak pernah bertapis bila bercakap. Sejak bila dia kedekut nak tayang bini?
                “Allah, cakap pasal bini, bukan main kau marah ye. Dah sayang sangat lah tu?” Remy belum jemu mengusik dengan tawanya. Haris yang membuntang mata makin membuat dia ketawanya.
                “Okey, drop the subject. Kita dah sampai ni. Kau pergi cari tempat dulu, aku nak park kereta.” Haris mengarah. Sudah bosan diajukan dengan persoalan mengenai Dhamirah yang dia sendiri belum punya jawapan. Dia sayangkan Mira? Fikir seribu kali pun belum tentu jawapannya ya.
                Mereka berdua menikmati nasi arab tengahari itu dengan selera. Sudah lama tidak menikmati makanan dari Timur Tengah itu buat selera mereka terbuka. Bukan senang ingin mencari menu sebegitu yang cukup lazat di sekitar Selangor ini.
                “Kau boleh tolong carikan aku rumah sewa?” Tanya Haris ketika masing – masing asyik dengan nasi di pinggan. Pertanyaan Haris itu buat suapan Remy terhenti. Dahinya berkerut memandang Haris. Tidak ada angin, tidak ada ribut, tiba – tiba sahaja Haris ingin mencari rumah sewa.
                “Rumah sewa? Kau nak pindah ke?”
                “Hrmm…”
                “Kenapa? Tak okey duduk dengan parents kau?” Berkerut lagi dahi Remy bila Haris mengurut pelipis matanya dengan soalannya sebentar tadi. Nampak macam berat benar masalah yang dihadapi Haris.
                “Rumah kau dekat Putrajaya tu?” Remy bertanya lagi bila Haris tidak menjawap soalannya sebentar tadi. Rumah yang dibeli Haris di Putrajaya sudah lama siap, Cuma entah bila Haris ingin berpindah. Dibiarkan kosong tanpa penghuni.
                “Aku nak renovate dulu rumah tu. Boleh ke tidak ni?” Sedikit tinggi suara Haris. Malas mahu bercerita panjang dengan Remy.
                “Boleh. Tapi sebab apa yang kau nak pindah? Selama ni okey je duduk dengan parents kau.”
                Haris menghela nafas panjang. Masih berfikir wajar atau tidak dia menceritakan kepada Remy tentang kegusarannya ketika ini. Takut Remy mentertawakannya. Takut semakin panjang ceramah Remy tentang masalahnya ini.
                “Aku tak boleh….” Hanya setakat itu Haris mampu menuturkan bicara. Masih keliru untuk membuka cerita. Masih berfikir kewajaran dia membuka pekung di dada. Tetapi, dia perlu seseorang untuk berkongsi rasa yang menyesak di dada.
                “Apa yang kau tak boleh?” Remy tidak sabar. Mata Haris ditenung tanda tidak sabar. Pasti ada sesuatu yang disembunyi Haris.
                “Aku tak boleh sebilik dengan Mira. Tak boleh.” Haris akhirnya meluah rasa. Seketika, tubuh menggoda Dhamirah melintas di ruang mata.
                “Tak boleh? Kenapa? Cuba kau cerita betul betul. Aku tak faham.” Remy melihat sahaja wajah gelisah Haris. berkali kali temannya itu mengeluh namun bibirnya masih berat ingin becerita.
                “Aku takut lagi lama aku sebilik dengan dia, aku akan tarik dia ke katil.” Haris melepas nafas. Lega bila dapat meluah rasa resah dihati. Namun gelak tawa Remy buat dia mengerut dahi. Tidak faham gelak itu untuk apa.
                “Apsal yang kau gelak pulak? Apa yang lucu sangat?” Bidas Haris tidak puas hati. Sisa tawa Remy masih kedengaran sambil kepala kawannya itu tergeleng – geleng.
                “Dia kan isteri kau, apa yang kau nak takut pulak? Dah memang halal untuk kau, kan?” Tanya Remy. Matanya menatap wajah resah Haris. Apa lagi yang tidak kena. Nasi di hadapan Haris sudah tidak lagi disentuh. Melihat gelisah Haris, Remy bagai sudah membaca sesuatu.
                “Don’t tell me, kau dengan dia… tak pernah…” Mati ayat Remy, mengharapkan Haris faham dengan maksud kata – katanya. Dan, melihat anggukan Haris, dia mengucap panjang. Tidak disangka, Haris tegar membiarkan Dhamirah kesepian. Betapa berdosanya Haris kerana tidak menunaikan tanggungjawab sebagai suami.
                “Kau tahu tak kau dah berdosa? Kau tahukan, kewajipan kau beri nafkah batin pada dia?” Remy bertanya lagi. Sakit hatinya bila Haris hanya diam sambil meraup muka berkali – kali. Kemudian mengurut tengkuk namun bibirnya masih bisu untuk membalas kata – kata Remy sebentar tahu.
                “Aku tahu. Masa aku setuju kahwin dengan dia, niat aku Cuma nak balas dendam. Aku nekad nak seksa dia. Biar dia rasa macam mana aku rasa sakitnya hati dengan perbuatan perempuan tu…” Haris mengeluh perlahan. Segala yang dirancang Nampak sudah tunggang terbalik. Sejak di malam pertama pernikahan, dia sudah dilanda nafsu hanya kerana melihat Dhamirah tanpa tudung. Sedangkan sebelum pernikahan, dia bermati – matian bertekad untuk menyeksa gadis itu sebagai membalas dendam. Kini, dia pula yang terseksa.
                Sekali lagi Remy mengucap mendengar kata – kata Haris. Sungguh dia tidak pernah terfikir sampai begini sekali Haris menghukum Dhamirah kerana kesalahan Dania. Di mana kewarasan fikiran Haris? Kenapa temannya itu sanggup menanggung dosa hanya kerana ingin membalas dendam?
                “Kenapa cetek sangat fikiran kau ni? Mira tu dah sah jadi isteri kau, Ris. Kau kena beri dia nafkah. Nafkah zahir dia macam mana? Kau abaikan jugak?” Remy berusaha mengorek rahsia. Sudah lebih sebulan bernikah, baru kini dia tahu betapa pincangnya bentuk rumahtangga Haris.
                “Entah. Aku tak pernah ambil tahu.”
                “Macam mana kau jadi suami ni? Dahlah nafkah batin kau tak pernah bagi, nafkah zahir pun kau culas. Okey, yang batin tu mungkin aku boleh faham tapi yang zahir ni, kau bukannya tak berkemampuan. Kau tu Pengarah Projek, takkan nak bagi seribu dua kat isteri pun kau nak berkira. Mira tu masih study, Ris. Kau fikir cukup ke keperluan dia dengan duit pinjaman dia tu?” Panjang syarahan Remy buat Haris terdiam. Ya, kenapa dia tak pernah terfikir pun sebelum ini. Asyik mengikutkan rasa hati yang marah, dia terlupa langsung dengan tanggungjawab dia memberi nafkah kepada Dhamirah. Walaupun dia marah pada Dania, tak sepatutnya dia mengabaikan Dhamirah.
                “Aku marah sangat, can’t think straight. Nanti aku fikirkan pasal tu.” Haris menjawab acuh tak acuh. Tidak mahu Remy memanjangkan cerita tentang perihal nafkah zahir dan batin yang dibangkitkan. Tujuannya Cuma ingin Remy carikan dia rumah sewa. Bukannya meleret hingga ke soal nafkah.
                “Jadi kau suruh aku cari rumah ni, kenapa?” Remy masih tidak berpuas hati. Sampai bila agaknya Haris ingin menyeksa Dhamirah dengan tidak memberikan makna perkahwinan sebenar pada isterinya itu.
                “Kan aku dah cakap. Aku tak boleh sebilik dengan Mira. Aku takut, aku tarik dia ke katil.”
                “Apa salahnya? Dia halal untuk kau.” Remy menggiat. Bukan niatnya ingin mengorek perihal rumahtangga Haris. Tetapi, alang alang Haris sudah membuka mulut, baik dia bertanya terus. Paling tidak, Haris boleh diterangkan dengan kesalahan yang dia buat.
                “Entahlah, Remy. Aku tak cintakan dia. Aku tak mahu sentuh dia hanya sebab nafsu. Aku nak lakukannya dengan rasa cinta.” Luah Haris perlahan. Pandangan dilepaskan ke luar tingkap. Terasa berat masalah yang ditanggung kini.
                “Then, learn to love her.” Cadang Remy. Bulat mata Haris memandang Remy. Tidak percaya cadangan gila itu yang diberi Remy. Dia mencintai Mira? Not in a million times! Jeritnya di dalam hati.
                “Merepek!”
                “Merepek apanya, Ris? She’s your wife. Dah sepatutnya kau cintakan dia, kan. Love only her. Ke kau masih sayangkan Dania?”
                “Can’t you just drop that bitch name?” Marah Haris. Sesungguhnya, marahnya pada Dania tak pernah padam. Kerana perempuan yang pernah dicintai separuh mati itu, dia kini menanggung perasaan yang bukan sedikit.
                “Jangan sebab dia lari dari kau, kau beri dia gelaran tu, Ris. Tak baik. Anyway, kita tak bincang pasal Dania sekarang. Its Dhamirah you should concern. Kenapa susah sangat yang kau nak belajar mencintai dia? Dia dah sah jadi isteri kau. Belajar cintai dia and aku rasa, the rest will go by the flow.” Remy belum jemu memberi nasihat. Dia sayangkan Haris seperti adik sendiri dan kebahagian Haris merupakan kebahagian dia juga.
                Haris kembali meraup muka. Rambut disisir kasar ke belakang. Belajar mencintai Dhamirah? Bagaimana dia ingin belajar? Sedangkan ketika cintanya berputik buat Dania, dia tidak pernah belajar. Yang dia tahu, dia cintai Dania sejak kali pertama melihat gadis itu.
                “Macam mana aku nak cintakan dia kalau kakak dia sendiri yang buat hal? Dahlah perempuan tu lari masa hari nikah, dia satu family senang senang je nak gantikan Mira jadi isteri aku.” Marah Haris. Masih tidak boleh melupakan peristiwa yang buat hatinya sakit. Buat dendamnya membara. Tergeleng – geleng kepala Remy mendengar amarah Haris. Dia akui, memang berat dugaan yang dilalui Haris, tetapi temannya itu seolah mempersoalkan qada dan qadar Allah pula.
                “Every cloud has a silver lining, Haris. Belajarlah terima hakikat dan takdir Allah. Mungkin memang Mira jodoh kau. Dia yang terbaik untuk kau. Kau dah buat solat Isthikarah?”
                “Untuk apa? Aku dah kahwin pun kan?”
                “Haris, Haris. Solat Isthikarah bukan hanya untuk minta petunjuk siapa isteri kita. Kau dah kahwin, tapi kau masih boleh mintak petunjuk Allah tentang bagaimana arah rumahtangga kau kan? Minta Allah tunjukkan jalan yang terbaik untuk kau settle problem kau ni.” Nasihat Remy lembut. Membuat Haris terdiam dan berfikir. Perlahan bibirnya beristighfar, rasanya tadi dia cuba memperlekehkan sesuatu yang telah ditentukan Yang Maha Esa.
                “Sudahlah. Aku rasa kau dah boleh fikir baik buruk setiap perkara. Cuba kembali kepada Allah, insyaAllah, kau akan jumpa jawapannya. Pasal rumah sewa yang kau nak cari tu, nanti aku usahakan. Dahlah, jom. Dah lewat ni. Aku belanja hari ni.” Remy bangun dari kerusi. Sudah malas mahu memanjangkan ceramah percumanya.

3 comments:

  1. KK sampai 10 episode aje ke? Huhu...waiting n wondering mira's life after duk rumah sewa...:(

    ReplyDelete
  2. Sis.. sambunglah. X sbr nk baca .

    ReplyDelete
  3. Sis.. sambunglah. X sbr nk baca .

    ReplyDelete