Wednesday 14 December 2011

Kerana Kamu 3


3.
                Inai yang sudah memerah di jari jemarinya direnung kosong. Baju kurung moden bertatah labuci juga sudah tersarung di badannya. Wajahnya sudah dioles oleh mak andam yang sepatutnya merias wajah Dania. Mengenang kakak yang sangat disayanginya itu, air matanya hampir menitis. Saat ini, dia tidak tahu ingin meletakkan kesalahan pada siapa. Barulah dia faham kenapa semalam Dania beriya – iya menyuruh dia mencuba pakaian nikah itu, bersungguh – sungguh Dania inginkan dia turut sama melumur inai penuh di jari. Rupanya, ini onar yang di buat Dania.
                “Mira, jangan sedih sedih macam ni. Akak dah elok – elok make up Mira ni, nanti kena air mata tu, rosak pulak make up tu. Nanti dah tak cantik nak menikah.” Kak Liza yang bertugas menegur Dhamirah. Cuba untuk menceriakan pengantin yang bermurm sejak tadi. Bila dia sampai awal petang tadi, dia sendiri terkejut bila yang menantinya ialah Dhamirah, bukan Dania. Namun dia tidak bertanya apa – apa. Terasa tidak wajar dia masuk campur urusan keluarga itu. Tugasnya di sini hanya untuk menyolek pengantin dan menyiapkan segala – galanya tentang perkahwinan ini.
                “Maaf, kak. Tak sedar..” Dhamirah mengukir senyum tawar. Air mata yang bergenang di tubir mata, di kesat dengan kertas tisu. Dia hanya membiarkan Kak Liza menyapu air mata yang tersisa dan kembali merias wajahnya. Rimas, memang rimas bila segala alat solek di coret dimukanya, namun dia hanya mendiamkan diri. Tiada rasa gembira di hatinya kini.
                “Mira!!” Suara jeritan yang dikenalinya itu membuat dia pantas berpaling ke arah pintu. Segera bibirnya mengukir senyum dan membalas pelukan temannya itu yang meluru mendapatkannya.
                “Apa cerita ni? Macam mana kau pulak yang nak menikah ni?” Tanya Lily sebaik pelukan dilepaskan. Sungguh dia terkejut apabila dia sampai dan bertanya kepada Puan Haryani dimana Dhamirah, Puan Haryani menyuruh dia menemani teman baiknya itu di bilik pengantin.
                “Panjang ceritanya, Lily. Aku…. Aku..” Mati kata – kata Dhamirah di situ. Air mata sudah tidak dapat ditahan. Dibiarkan sahaja mengalir laju di pipinya. Lupa sudah pada pesanan Kak Liza sebentar tadi.
                “Erm… Akak keluar dululah. Kau orang berdua berceritalah dulu tapi jangan lama sangat. Akak nak kena touch up balik muka Mira ni. Habis make up sebab asyik menangis je dari tadi.” Mengerti akan kehadirannya tidak diperlukan di sini, Kak Liza meminta diri. Dia Cuma tersenyum bila Dhamirah mengucapakan kata maaf sebelum dia keluar. Kini, hanya dia berdua di dalam bilik bersama Lily, teman baiknya.
                “So, apa ceritanya ni. Angin tak ada, ribut tak ada, tiba – tiba kau pulak yang kahwin ni? Kak Nia mana?” Tanya Lily tidak sabar.
                “Kak Nia dah lari, Lily.”
                “What?! So, apa pasal pulak yang kau pakai baju pengantin ni?”
                “Mama minta aku gantikan tempat Kak Nia…” balas Dhamirah perlahan. Air matanya semakin laju turun membasahi pipi. Lily beristighfar perlahan. Kenapa ini pula yang harus ditempuhi oleh temannya itu? Takkan kerana Dania yang sepatutnya bernikah melarikan diri, Dhamirah pula yang harus menjadi galang ganti.
                “Kenapa kau setuju? Ini masa depan kau, Mira. Bukan kau saja, abang ipar tak jadi kau tu jugak. Macam mana kau nak hidup dengan dia kalau kau tak cintakan dia?” Bertalu – talu soalan dari Lily. Hairan memikirkan bila Dhamirah begitu senang bersetuju dengan rancangan gila ini.
                “Aku tak nak kecewakan mama dan papa aku, Lily. Mama dah cukup sedih dengan perbuatan Kak Nia… Aku… Aku…. Tak sanggup tengok mama menangis lagi, Lily.” Esakan terdengar dari bibir Dhamirah. Melihat air mata mama, hatinya terseksa. Melihat wajah duka papanya, jiwanya luka. Jadi, dia sanggup korbankan apa saja asalkan wajah mama dan papa gembira seperti sebelumnya. Dia sanggup waima masa depannya sekali pun.
                Melihat air mata yang tidak henti – henti mengalir dari mata Dhamirah, Lily segera memeluk temannya itu. Dia sedar, Dhamirah perlu sokongan seseorang ketika ini. Lily faham dengan sifat Dhamirah, sangat mudah jatuh kasihan pada setiap insan di sekelilingnya. Kini, ibu dan bapanya pula yang menderita, tentu sahaja Dhamirah tidak sanggup melihat kedua – dua orang kesayangannya itu menangis dan bersedih. Dia tahu Dhamirah sanggup berkorban nyawa demi mereka berdua walaupun mereka bukan ibu bapanya kandungnya.
                “Kalau itu keputusan kau, kau kena redha, Mira. Mohon pada Allah agar dimudahkan semuanya.” Pujuk Lily, masih tidak meleraikan pelukan. Membiarkan Dhamirah melepaskan rasa di bahunya. Dia ingin Dhamirah menangis puas – puas agar hilang segala kesedihan di hati.
                “Tapi aku tak boleh terima abang Haris. Dia Cuma abang ipar aku, dia jugak tak pernah suka aku. Aku tak boleh, Lily. Aku tak boleh.” Ngongoi Dhamirah di dalam pelukannya. Hatinya semakin rawan mengenangkan kehidupannya bersama Haris. Di tambah lagi dengan sikap dingin Haris terhadapnya.
                Lily meleraikan pelukan. Bahu Dhamirah dipegang dan dia mengangkat sedikit dagu Dhamirah agar gadis itu memandangnya.
                “Berdoalah pada Allah, Mira. Lepas semua ni selesai, kau solat Istikharah, minta Allah bagi petunjuk. Minta pada Allah semoga ikatan kau berdua diberkati dan akan bahagia.”
                “Tapi….”
                “Jangan pernah curiga, Mira. Allah punya perancangan yang kita tak akan pernah duga. Mungkin dah memang jodoh kau dengan dia. Dan, mesti ada hikmah di sebalik semua ni kan…” Lily masih tidak jemu memujuk. Dia ingin jadi sumber kekuatan pada gadis itu.
                “Dah ke? Cepatlah… pengantin lelaki dah nak sampai ni. Tengok muka kamu tu. Ya Allah…. Habis make up kamu, Mira. Cepat, akak kena touch up balik ni.” Kak Liza yang tiba – tiba menyampuk menghentikan drama air mata dua sahabat itu. Cepat Dhamirah mengesat air matanya dah menadah muka kepada Kak liza.
                “Maaf, Kak Liza. Tak sedar tadi..” Kata Dhamirah. Memang tadi dia terlalu ikutkan perasaan hingga terlupa pada pesanan Kak Liza.
                “Haish… Nak touch up balik ni, akak tak kisah. Tapi mata kamu ni, dah naik bengkak ni. Macam mana nak menikah nanti ni? Nanti time batal air sembahyang, laki kamu Nampak, tak seronok la. Mesti dia ingat kamu tk gembira menikah dengan dia.” Leter Kak Liza sambil tangannya lancar mencoret itu dan ini di wajah Dhamirah. Wajah Dhamirah putih mulus. Tiada sebarang kecacatan di wajah itu membuatkan tugas menyolek gadis itu agak senang. Tidak perlu make up yang tebal – tebal. Solekn nipis sahaja sudah cukup untuk menyerlahkan lagi wajah cantik Dhamirah.
                “Dia tak kisah kot, kak.” Balas Dhamirah dalam ketawa kecil. Tentu sahaja Haris tidak akan peduli. Dia bukan insan kesayangan Haris. Mereka bersatu Cuma atas keinginan orang tua. Orang tua Dhamirah yang lebih tepat.
                “Apa pulak tak kisahnya… orang menikah nak cantik cantik, kamu pulak menangis tak henti henti.”
                “Ituorang lain, kak.” Dhamirah masih menjawab, namun tidak lama kerana di luar sudah kecoh tentang kehadiran pengantin lelaki. Kak Liza menyiapkan solekan terakhirnya sebelum mengarahkan Lily membawa Dhamirah turun ke pelamin mini untuk acara akad nikah dan seterusnya acara membatalkan air sembahyang. Dia pula cepat – cepaat turun untuk memastikan segala urusan berjalan lancar.
                “Jom. Sabarkan hati, ok. Istighfar dan zikir banyak banyak. Moga semuanya dimudahkan Allah.” Bisik Lily di telinga Dhamirah sebelum mereka sama – sama melangkah keluar dari bilik pengantin itu.
                Dhamirah dibawa ke pelamin mini yang hanya disediakan pentas untuk dia duduk bersimpuh disitu. Menanti akad keramat yang akan menukar status dirinya sebentar lagi. Haris yang sudah duduk bersila di hadapannya dipandang sekilas, cuba mencari wajah itu. Namun tidak Berjaya kerana lelaki itu membelakanginya.
                Acara akad nikah berjalan lancar. Dengan sekali lafaz, Dhamirah kini bergelar isteri. Bergelar isteri kepada seorang lelaki yang tidak pernah diimpikannya. Terdengar suara berbisik sebaik terdengar Haris menyebut nama pengantin perempuan. Tentu sahaja mereka yang mengenali Dania berasa keliru dengan nama yang disebut oleh Haris itu.
                Usai berdoa, Haris bangun dari duduknya untuk acara pembatalan air sembahyang pula. Melihat langkah Haris, Dhamirah menundukkan muka. Tidak tahu bagaimana ingin menatap wajah itu. Ada keraguan tentang bagaimana dia ingin melalui kehidupan dengan lelaki yang baru beberapa minit menjadi suaminya itu.
                “Hulur tangan kau..” Bisik Lily bila Haris sudah duduk dihadapannya. Bersedia untuk meyarungkan cincin tetapi Dhamirah tidak bereaksi, kaku di tempatnya. Bagai tersedar, cepat Dhamirah menghulur tangan. Pantas di capai Haris dan menyarungkan cincin bertatah berlian sebentuk itu di jari manisnya. Jarinya yang sedia sejuk dirasakan semakin sejuk saat kulitnya tersentuh kulit Haris.
                “Salam dan cium tangan suami tu..” Kali ini, Kak Liza pula yang berbisik di teinganya. Sejak bila Kak Liza ada disebelahnya, dia sendiri tidak pasti. Bagai orang bodoh, Dhamirah hanya mengikut sahaja arahan Kak Liza. Tangan Haris dicapai dan dicium penuh hormat. Lama dia berkeadaan begitu bila terdengar suara – suara yang menyuruh dia kekal begitu untuk dirakam saat itu.
                Belum hilang rasa kekok kerana ini kali pertama dia bersalam dan mencium tangan lelaki yang asing dengannya, dia kini dikejutkan pula dengan tingkah Haris yang memegang dagunya dan mengangkat wajahnya menghadap lelaki itu. Dia memejam mata, tidak berani bertentang mata dengan Haris. Namun hanya seketika kerana tiada tindakan dari suaminya itu. Dia lantas membuka mata dan benda pertama yang muncul dihadapanya adalah wajah Haris. Merenungnya asyik tanpa sebarang riak di wajah itu. Lama mereka bertentangan mata sehingga menimbulkan perasaan aneh di jiwa Dhamirah.
                “Ciumlah dahi pengantin perempuan tu.” Terdengar suara seseorang yang meminta Haris mengucup dahi Dhamirah. Mungkin sudah bosan kerana terlalu lama menanti aksi itu dilakukan Haris. Tersentak dengan teguran itu, Haris segera mengucup dahi Dhamirah. Juga cukup lama untuk membenarkan jurugambar merakam aksi mereka.
                Acara mengambil gambar kenang kenangan pengantin dengan tetamu dan ahli keluarga berlangsung selepas itu. Tetamu juga sudah ada yang menjamu selera tetapi pasangan pengantin masih sibuk mengambil gambar. Majlis malam itu berjalan lancar hingga lewat malam.
                Usai majlis, Dhamirah naik ke biliknya untuk berehat. Itu pun, dia ditegur Puan Haryani kerana laju sahaja langkahnya menuju biliknya. Lupa yang dia kini terpaksa berkongsi bilik dengan Haris di bilik pengantin. Ingin memberontak, tetapi dia sedar, dia kini bukan bujang lagi. Dia sudah bergelar isteri. Keseluruhan hidupnya kini berpusar kepada Haris sahaja.
                Ketika dia melangkah masuk, Haris sudah berada di bilik itu. Di saat terakhir solatnya. Mungkin menunaikan solat Isyak yang tertangguh kerana majlis yang berlangsung tadi. Panjang doanya selesai bersolat sementara Dhamirah hanya menanti lelaki itu selesai berdoa. Tidak tahu bagaimana ingin berhadapan dengan Haris. Ingin menegur juga dia tidak tahu hendak berkata apa. Janggal terasa bila terpaksa berdua – duaan dengan lelaki asing di dalam satu bilik. Eh? Masih asingkah lelaki itu di dalam hidupnya kini? Sudahnya, dia hanya tunduk menanti Haris menegurnya dahulu. Persalinan pengantin pun masih tidak dibukanya. Tidak mahu Haris melihat auratnya. Malu jika semuanya terdedah didepan lelaki itu sedangkan lelaki itu kini sudah punya seratus peratus hak ke atas dirinya.
                “Nak tidur dengan baju kurung tu ke?” Tegur Haris tegas sambil menyangkut sejadah di tempat sidaian. Sebaik selesai berdoa tadi, dia perasan kehadiran Dhamirah yang duduk di birai katil. Diam tidak berkutik. Segala – galanya rasa janggal sedangkan sepatutnya kini dia sedaang meraikan cinta bersama Dania. Bukan Dhamirah.
                “Err…. Kejap lagi Mira tukar. Abang dah nak tidur? Mira boleh siapkan katil.” Dhamirah bangun dari katil. Segera dia mengalihkan segala perhiasan yang berada di atas katil. Dia sendiri hairan kenapa perlu segala perhiasan itu diletakkan di atas katil. Untuk tidur sahaja pun. Semak.
                “Kalau iye pun, tukarlah baju tu dulu. Semak mata aku tengok.” Haris sinis. Dia melabuh punggung di sofa yang tersedia di sudut bilik itu. Terdengar ganti nama yang diguna Haris, terhenti kerja Dhamirah. Aku? Kenapa bertukar pula? Sebelum ini elok sahaja lelaki itu membahasakan dirinya abang. Kenapa sekarang ‘aku’ pula?
                “Mira nak mandi sekali. Nanti lambat pula abang nak tidur. Abang mesti penatkan.”
                “Tak payah susah – susah nak kemaskan. Aku tak tidur sini.” Haris bangun dari tempat duduknya. Selamba membuka baju melayu ditubuhnya lalu mencapai T-shirt di dalam begnya. Malu melihat Haris membuat free show itu, Dhamirah segera berpaling. Mukanya terasa membahang tiba – tiba tetapi kata – kata Haris sebentar tadi cuba dicerna oleh mindanya.
                “Tak tidur sini? Maksud abang?” Dhamirah menoleh, berharap Haris sudah selesai menukar baju namun lelaki itu masih belum mengenakan pakaian ke tubuh sasanya. Cepat – cepat Dhamirah berpaling semula.
                “Kau ni bengap ke apa? Aku nak balik rumah aku. Tidur kat bilik aku. Ingat aku hadap sangat ke nak tidur kat sini dengan kau?” Suara Haris meninggi namun masih di kawal agar tidak kedengaran hingga ke luar bilik. Tidak mahu pertengkaran mereka didengari oleh ibu dan bapa mertuanya.
                Hampir menangis Dhamirah mendengar kata – kata Haris. Dia tahu Haris terpaksa menikahi dia. Dia sedar tiada sekelumit perasaan Haris terhadapnya. Dia juga tidak mengharapkan apa – apa dari Haris, namun janganlah dilayan dia umpama sampah. Janganlah disakiti lagi perasaan mama dan papanya dengan tindakan tidak masuk akal suaminya ini.
                “Mira tak mintak abang tidur dengan Mira. Mira tak boleh halang kalau abang nak balik tidur rumah abang, tapi tolong fikirkan mama dan papa. Apa yang dia orang akan cakap kalau abang balik lewat malam ni?” Dhamirah cuba menerangkan. Biarlah kalau Haris menyuruh dia tidur di lantai bilik ini sekalipun. Dia sanggup asal sahaja perasaan mama dan papanya tidak lagi sedih dan terdera.
                “Memang kau tak boleh halang apa yang aku nak buat. Apa yang aku heran dengan mak bapak kau? Masa perempuan tu lari tinggalkan aku di hari nikah, masa bapak kau datang merayu mintak aku menikah dengan kau sebagai ganti sebab tak nak malu, ada kau fikir pasal aku? Apa dia orang tak fikir apa yang aku rasa?” Haris melepas rasa. Sebal di hati sudah di pendam sejak pagi. Sejak mengetahui Dania lari menginggalkan dia. Sekarang, dia ingin membalas dendam. Dia ingin Dhamirah dan seluruh keluarganya rasa apa yang dia rasa.
                Menitis air mata Dhamirah saat mendengar kata – kata Haris. Tidak mampu lagi di tahan. Haris umpama tiada perasaan saat menuturkan semua itu. Lebih menghiris hati bila Haris selamba membabitkan orang tuanya. Orang yang terlalu banyak berjasa pada dirinya.
                “Abang Haris… Tolonglah. Kalau abang dendam pada perbuatan Kak Nia, tolong jangan babitkan mama dengan papa. Kalau abang nak balas dendam, balas pada Mira. Jangan buat mama dan papa Mira sedih lagi.” Rayu Dhamirah dalam sendunya. Belum habis kesedihan kerana terpaksa berkahwin, kini Haris menambah derita dihatinya dengan kata – katanya sebentar tadi.
                Haris berpaling menghadap Dhamirah. Air mata yang laju mengalir di pipi gadis itu langsung tidak menyejukkan hatinya. Geram dan marah bercampur baur.
                “Memang aku nak balas dendam. Kakak kesayangan kau tu bukan aje malukan aku tapi seluruh keluarga aku! Dia lari dari rumah di hari nikah. Dia buat mummy dengan ayah aku bergaduh. Dia buat aku benci pada kau, pada semua keluarga kau. Tau tak?!” Haris membentak kuat. Kedua lengan Dhamirah di paut kuat dan digoncangnya tubuh kecil molek itu demi melepaskan amarah.
                “Tolong jangan benci mama dan papa. Kalau abang nak balas dendam, buat pada Mira je. Jangan libatkan mama dan papa. Mira yang salah, bang. Mama dan papa tak salah. Kak Nia tak salah..” Tersedu – sedu Dhamirah merayu. Dia rela diperlakukan apa sahaja oleh Haris, asal jangan dibabitkan dengan Puan Haryani dan Encik Mazlan.
                “Kau nak membela sangat perempuan tu kenapa?!” Haris menjerit. Tubuh Dhamirah dilepaskan kuat hingga gadis itu terdorong ke belakang. Esak tangis Dhamirah semakin sendu kedengaran, membuat Haris semakin tertekan. Amarahnya juga mendadak naik tanpa dapat di tahan lagi.
                “Kau nak sangat bertanggungjawab, kan? Nak sangat? Balas pada kau seorang, kan?” tempelak Haris lagi lalu dia mencengkam lagi kedua belah lengan Dhamirah. Tubuh itu dihadapkan di hadapannya. Riak ketakutan jelas terpamer di wajah Dhamirah namun itu sedikit pun tidak Berjaya menyejukkan hati Haris.
                “Nak sangat, kan?!” Haris menarik kasar tudung yang melitupi kepala Dhamirah. Terjerit gadis itu tetapi mulutnya segera ditekup Haris. Tidak mahu perbuatannya itu sampai di dengari oleh orang diluar sana. Rambut Dhamirah yang terurai panjang sebaik tudungnya terlepas membangkitkan nafsu Haris. Sepanjang mengenali Dhamirah, inilah kali pertama dia dapat melihat rambut gadis itu. Rambut ikal mayang itu lembut beralun ketika tubuhnya digoncang kuat.
                Tubuh Dhamirah ditarik kuat ke katil. Di situ, dia menghempaskan tubuh kecil molek Dhamirah ke katil. Tanpa sempat bangun, tubuh Dhamirah sudah dihimpit Haris. Gementar Dhamirah ketika tubuh sasa itu melekap di tubuhnya. Tidak pernah seorang lelaki pun berani berbuat begitu terhadapnya. Menggigil tubuhnya saat bibir Haris galak mencari sasaran. Dari pipi, hidung, bibir sampai ke leher. Dhamirah meronta – ronta. Tidak rela diperlakukan begitu oleh lelaki yang bergelar suaminya.
                “Jangan… Lepaskan Mira! Lepaskan!” Dhamirah minta dilepaskan. Antara jeritan dan rayuan, dia cuba meloloskan diri dari cengkaman Haris tetapi kudrat Haris terlalu kuat untuknya. Dia masih meronta tetapi, semain kuat dia meronta, semakin lemah dirasakan tubuhnya. Sedangkan Haris semakin rakus ingin menakluki sekeping tubuhnya.
                “Lepaskan, Mira… Abang tolonglah lepaskan Mira. Jangan buat Mira macam ni..” rayu Dhamirah lemah. Tubuhnya semakin lesu. Rontaannya beransur perlahan. Dia tidak mampu melawan lagi, hanya rayuan yang mampu dia buat. Semoga lembut hati Haris mendengar rayuannya itu.
                “Kau nak tanggung semua kesalahan perempuan tu kan? Kenapa sekarang merayu pulak?” Bisik Haris di telinga Dhamirah. Desah nafasnya jelas menunjukkan nafsu yang harus dipuaskan. Semakin gementar Dhamirah mendengar bicara Haris. Air mata tidak henti – henti mengalir dari tadi. Haris tiada tanda – tanda akan berhenti, sebaliknya semakin rakus mencium dan menjelajah seluruh tubuhnya.
                “Ya Allah, Kau lindungilah aku.” Tutur Dhamirah perlahan sebelum dia merelakan dirinya diperlakukan sesuka hati oleh Haris. Namun ketika itu juga tindakan Haris mati. Lantas lelaki itu menjarakkan dirinya dan menjauh hingga ke tingkap. Dia meraup wajah lalu melurut rambut yang sudah kusut. Bagai tersedar dari tidur saat dia mendengar biacara Dhamirah sebentar tadi. Mendengar kalimah Allah, hatinya tiba – tiba tersedar. Tidak sangka dia tidak mampu mengawal marah hingga hampir meragut kesucian gadis itu. Gagal mengawal rasa hati hingga syaitan hampir – hampir Berjaya menggodanya untuk membuat dosa.
                Haris mengerling Dhamirah di atas katil. Gadis itu sudah menyelubung diri dengan comforter di atas katil dengan esak tangis yang belum berhenti. Dia beristighfar panjang. Hampir sahaja dia memperkosa gadis itu tadi. Walau gadis itu kini sah bergelar isteri namun tidak seharusnya dia meragut kesucian gadis itu dengan kasar. Setiap hubungan jasmani harus dengan kerelaan dua belah pihak. Jika tidak, masih dikira memperkosa. Berasakan dia tidak boleh berada satu bilik dengan Dhamirah, pantas Haris mengambil begnya lalu melangkah keluar. Dhamirah tidak dihiraukan, malah isterinya juga sudah tidak menghalang.          

No comments:

Post a Comment