Saturday 11 February 2012

Bab 1 : Ingin Ku Lafazkan Cinta


1.
                Kereta Mercedes Benz E Class meluncur masuk ke perkarangan banglo dua tingkat yang tersergam indah. Usai kereta di parkir di garaj, seorang lelaki dalam lingkungan usia 50-an keluar dari ruang tempat duduk belakang. Briefcase di tangan diserahkan kepada pemandu yang setia berdiri di pintu kereta.
                Pandangan lelaki tua itu terarah ke taman mini yang dicipta lengkap dengan gazebo sebagai tempat seisi keluarga beristirehat. Jelas kelihatan kerut di dahinya ketika terpandang susuk tubuh yang sedang termenung di taman itu. Perlahan kakinya mengatur langkah kea rah taman mini.
                “Assalamualaikum… Ayu” panggilnya lembut. Perlahan gadis yang ditegur menoleh. Terukir senyum di wajah lesu itu sambil dia bangun menghulur tangan. Tangan tua itu disalami lalu di cium penuh hormat. Bibir si gadis bergerak – gerak, menjawab salam perlahan. Kemudian mereka sama – sama melabuh punggung di gazebo. Angin yang agak kuat petang itu sesekali membuai rambut panjang gadis yang dipanggil Ayu itu.
                “Kenapa ni, Ayu?” Tanya lelaki tadi setelah agak lama mereka berdiam diri. Risau melihatkan gadis yang tidak habis – habis dengan termenung. Sejak kedatangan gadis itu lebih sebulan dulu, tiada senyuman manis yang menghiasi bibir mungil itu. Ada tak ada pun, Cuma untuk senyuman hambar bila mereka sesekali bersembang.
                “Tak ada apa – apa, Pak Long.” Balas Ayu lambat dan perlahan. Matanya memandang wajah tua itu sebelum kembali menatap kolam ikan yang sentiasa memancurkan air di celah batuan. Sesekali, tangannya menyisir rambut yang ditiup angin. Hati semakin resah dan gelisah, bagai tiada penghujung kepada setiap perkara yang menghantui fikirannya.
                “Kalau tak ada apa – apa, kenapa tiap tiap petang Pak Long tengok Ayu di sini? Apa yang Ayu fikirkan ni?” Lelaki yang dipanggil Pak Long masih cuba merisik. Hati jadi risau namun kadang kala jadi bosan dengan kerenah anak saudaranya ini. Gadis ceria itu, kini bertukar murung dan pendiam. Entah apa yang menganggu fikiran. Bila dia cuba merisik, hanya jawapan seperti tadi yang dia dapat.
                “Pak Long tak usah bimbang. Ayu okey, Cuma… perlu masa.” Bicara Ayu hanya untuk menenangkan hati bapa saudaranya. Lelaki itu sudah banyak berjasa sejak ketiadaan ibu bapanya, tidak elok rasanya membiarkan hati lelaki itu runsing kerananya.
                Pak Long disebelahnya mengeluh perlahan. Bagaimanalah hatinya tidak bimbang. Anak saudaranya itu telah berubah seratus peratus. Dia telalu bimbang andai sesuatu yang tidak diingini terjadi.
                “Macam manalah Pak Long tak bimbang. Dah lebih sebulan sejak parents Ayu meninggal, tapi Ayu masih macam ni. Termenung dan termenung. Life’s must go on, Ayu. Bukan asyik termenung aje.” Nasihat Pak Long perlahan, tetapi hanya disambut dengan keluhan yang terbit dari bibir mungil itu. matanya yang dari tadi merenung kolam, kini beralih ke wajah tua itu sebelum sekali lagi dia mengalih pandangan ke arah pintu pagar utama di banglo itu.
                “Atau ada benda lain yang ganggu fikiran Ayu?” Tanya Pak Long lagi setelah nasihatnya tadi tidak mendapat sebarang balasan dari Ayu. Jenuh menanti gadis itu membuka mulut. Kalau dulu, bibir mungil itu memang tidak boleh berhenti bercakap. Ada saja yang ingin dikatakan. Sampai dia naik penat melayan. Sekarang? Nak dengar Ayu bagi salam pun sangat susah.
                “Maksud Pak Long?”
                “I thought, lepas balik dari holiday, Ayu akan okey. Or at least, kurang sikit beban fikiran Ayu. Tapi nampaknya Ayu makin parah. Why? Ada apa – apa yang jadi ke masa kat sana?” Tebak Pak Long buat Ayu terkedu. Kembali kenangan di Pulau Tioman melintasi ingatan. Dia memejam mata bila bayangan itu menerjah. Kepalanya digelengkan perlahan. Dia tunduk merenung lantai gazebo. Air mata mula mengisi tubir mata. Ada kesakitan bila diingatkan tentang percutian itu, namun dia tidak akan memberitahu sesiapa tentang itu.
                “Tak ada apalah, Pak Long. Semua okey. I had fun, there.” Lesu bicara itu buat Pak Long tidak percaya. Tetapi dia tidak mahu memaksa. Ayu tidak akan bercerita andai dia tidak mahu. Sudahnya, dia mengangguk kepala tanda faham.
                “Ayu dah fikirkan bila nak mula kerja dengan Pak Long?” Pak Long memesong cerita. Mungkin dengan mengajak Ayu berbual tentang hal lain, kurang sedikit fikiran anak saudaranya itu. Mata Ayu yang menangkap anak matanya dib alas penuh kasih. Seluruh kasih sayangnya tertumpah pada Ayu yang kehilangan kedua orang tua secara tiba – tiba.
                “Entah.” Sepatah sahaja jawapan dari Ayu. Malas mahu memikirkan tentang tawaran kerja di syarikat Pak Longnya. Dia ingin membina kerjaya sendiri tanpa bantuan dari sesiapa. Lagipun, arwah ayah selalu mengingatkan supaya dia berdikari sendiri. Kejayaan hasil dari titik peluh sendiri adalah lebih bermakna daripada bantuan orang lain.
                “Fikirkanlah. Kebetulan, secretary abang Luqman nak berhenti hujung bulan ni. Ikut husband dia posting ke Switzerland. Ayu boleh gantikan tempat dia.” Cadang Pak Long, namun tiada reaksi dari Ayu. Gadis itu masih seronok memusatkan pandangan pada kolam ikan.
                “Ayu dengar tak apa Pak Long cakap ni?” Suara Pak Long sudah sedikit tegas. Geram bila kata – katanya tidak diendahkan Ayu.
                “Dengar Pak Long, tapi Ayu rasa tak payahlah. Biar Ayu kerja kat tempat lain. Bagi peluang aje dengan fresh graduate kat luar sana.” Sangkal Ayu perlahan. Bukan dia tak sudi kerja di syarikat Pak Long tapi rasanya sudah banyak benar budi yang ditabur Pak Long sekeluarga sejak dia pindah masuk ke rumah ini.
                “Kerja sementara je. Sementara ada calon lebih sesuai. Lagipun, bila Ayu sibuk dengan kerja, tak adalah Ayu nak habiskan masa dengan termenung macam ni. Ada juga kerja berfaedah yang Ayu boleh buat. Bila Ayu macam ni, Pak Long dengan Mak Long risau, tahu?”
                “Nantilah, Ayu fikirkan ye. Pak Long masuklah. Mak Long dah panggil tu.” Jawab Ayu sambil matanya dilarikan ke arah pintu masuk utama banglo. Kelihatan Mak Long tercegat sambil bercekak pinggang. Riak wajahnya marah, mungkin sudah jemu menanti Pak Long masuk untuk minum petang bersama.
                “Ayu tak nak masuk?” Tanya Pak Long lalu dia bangkit dari duduk. Jemarinya melurut rambut kasarnya ke belakang.
                “Kejap lagi Ayu masuk. Pak Long masuklah dulu, nanti sejuk pula teh ‘o’ kegemaran Pak Long tu.” Usik Ayu dengan senyuman hambar di bibir. Pak Long hanya mengangguk lalu mula mengatur langkah. Baru beberapa langkah meninggalkan Ayu, dia berhenti dan berpaling semula.
                “Jangan lama sangat kat luar ni. Dah nak senja, tak elok senja senja kita kat luar.” Pesan Pak Long lalu dia kembali melangkah tanpa menunggu jawapan Ayu. Gadis itu hanya mengangguk kemudian kembali menyambung menung.
                “Bualkan apa dengan Ayu sampai lembat benar masuknya?” Tanya Puan Rashidah ketika suaminya sudah duduk di meja makan menikmati minum petang. Hari sudah melewati jam 6.30 petang ketika itu. Agak lewat untuk minum petang, tapi itulah harian mereka suami isteri sejak dahulu.
                “Entahlah, Shida. Risau abang dibuatnya. Budak tu sejak Khairul dengan Imah pergi, tak habis – habis termenung. Abang ingatkan, bila kita hantar dia pergi holiday, dia akan okey semula. Tapi nampaknya makin teruk pulak.” Luah Encik Saiful. Dengan isterinya, tak ada apa yang perlu disembunyikan. Risau yang selalu bergayut dihati, diluahkan pada isteri tercinta.
                “Hrmm… Shida pun dah tak tahu nak buat macam mana, bang. Dari pagi sampai petang, itu ajelah kerja dia. Makan kemana, kerja kemana. Dah puas Shida nasihatkan, dia buat tak perduli aje. Kadang – kadang naik marah jugak tengok perangai dia tu.” Panjang leteran Puan Rashidah. Kasih sayang yang tertumpah pada anak saudara perempuan yang seorang itu turut sama menimbulkan risau. Satu – satunya anak saudara perempuan yang dia ada sehingga dia sudah menganggap Ayu seperti anaknya kerana dia hanya punya 3 orang anak lelaki.
                “Abang pun tak tahu apa nak buat. Di ajak kerja di company tu, dia tak nak, disuruh cerita apa yang buat dia termenung tak habis – habis, katanya tak ada apa – apa. Kalau pun rindu sangat dengan Kahirul dengan Imah, bukan itu caranya.” Encik Saiful melepas keluh. Masalah yang sering di syarikatnya pun rasanya tidak seberat masalah yang dihadapi kini. Pening dengan kerenah Ayu.
                “Nantilah, kita cuba cakap dengan dia perlahan – lahan. Luqman pun ada cuba nasihatkan dia, Shida tengok. InsyaAllah, tak lama lagi, eloklah tu. Dia kan rapat sangat dengan orang tuanya. Lagi pulak, orang tuanya pergi lepas balik dari konvonya, itu yang dia terasa sangat kot.” Puan Rashidah cuba menenangkan suaminya. Kesakitan suaminya adalah kesakitannya juga. Kesedihan Encik Saiful turut sama dirasainya.
                “Iyelah. Kita tak boleh berhenti mencuba. Abang nak naik bilik, nak mandi. Dah melekit badan rasanya. Shida nak mandi sama?” Usik Encik Saiful pula. Sejak awal perkahwinan, gurau senda tidak pernah lekang dari menghiasi rumahtangga mereka. Buntang mata Puan Rashidah melihat suaminya. Sudah mula dengan usikannya.
                “Apa abang ni? Tak malu ke, anak – anak dah besar. Nak menggatal lagi.” Sedikit marah Puan Rashidah. Namun, senyuman nakal yang terhias di bibir Encik Saiful dibalas mesra. Gurauan seperti itulah yang sentiasa mengeratkan kasih sayang mereka.
                “Gatal dengan isteri abang, apa salahnya. Abang naik dulu.” Usik Encik Saiful lagi sambil tangannya mencubit hidung Puan Rashidah. Dia bangkit dari duduk lalu mengatur langkah memanjat anak tangga ke tingkat atas. Puan Rashidah yang memerhati, hanya menggeleangkan kepala.

                                                *****************************************
                Pandangannya jauh. Jauh melepasi kepekatan malam. Cahaya dari lampu jalan yang terbias dari tingkap biliknya langsung tidak mengganggu anganannya. Sejauh pandangan matanya, begitu juga anganannya. Dia berpeluk tubuh ketika terasa dingin menyapa tubuh dek angin penghawa dingin di bilik itu. Angannya membawa dirinya jauh.
                Ayu Qharidah memejam mata. Sepasang tangan kekar terasa memeluk tubuhnya dari belakang. Serentak, sebuah ciuman hinggap di leher. Kemudian, ciuman itu semakin liar ke pipi dan seluruh wajahnya. Ayu semakin hanyut, menikmati belaian yang semakin hangat.
                Namun seketika kemudian, Ayu Qharidah membuka mata. Tersentak dengan anganannya yang sentiasa mengganggu fikiran. Hatinya mula bergetar, takut. Gementar dengan anganan yang tidak berhenti menyesak otak. Spontan badannya menggigil, dan air mata mula laju menuruni pipi. Dia beristigfhar berulang kali. Sesal dan sedih dengan keadaan diri, air mata juga sudah tidak dapt dibendung lagi. Dari berdiri, tubuhnya melorot jatuh. Sungguh sungguh dia kesal. Satu dosa yang terpalit yang tak mungkin dapat di padam lagi.
                Lama dia menangisi kekhilafan diri di tepi tingkap itu. Sebelum dia sedar akan sesuatu. Pantas air mata yang masih setia menemani diri diseka. Dia bingkas bangun lalu berjalan ke bilik air. Dia mesti memohon ampun, dia mesti menebus kembali kesilapan. Ayu Qharidah mengambil wuduk, seterusnya memakai telekung. Niatnya ingin menunaikan solat Taubat, solat Hajat dan solat Isthikarah. Dia ingin memohon ampun.
                Khusyuk dirinya menyerah diri kepada Yang Esa. Tunduk dan berserah kepada satu – satuNya yang sentiasa  mengerti akan kekusutan diri. Usai mengerjakan solat sunat, dia terasa tenang. Namun, fikirannya masih menerawang. Sejak peristiwa itu, solat Taubatnya tidak pernah tinggal. Setiap malam, tiga solat sunat itu sentiasa ikhlas dikerjakannya, namun kenapa bayangan itu sentiasa menghantui? Kenapa sentuhan itu masih terasa – rasa sehingga ke saat ini? Adakah solat tidak diterima? Adakah taubatnya tidak diterima? Ayu Qharidah buntu. Saat hati mula mempersoalkan yang bukan – bukan tentang takdir Allah, bibirnya lancar beristighfar. Tidak mahu lagi tergelincir dengan godaan syaitan. Dia berzikir dengan rendah diri. Hingga basah bibirnya dengan kalimah memuji Allah. Hingga matanya terpejam, hatinya masih memuji kebesaran Allah yang sentiasa disisi.

No comments:

Post a Comment