Saturday 18 February 2012

Bab 4 : Ingin Ku Lafazkan Cinta

4.
                “Encik Idarki. There’s someone wants to see you.” Suara Cheryl kedengaran sebaik dia menekan butang intercom yang menjerit dari tadi. Berkerut dahinya, seingatnya, dia tiada temujanji di waktu begini. Siapa pula yang ingin bertemunya?
                “I have no appointment at this hour, right?”
                Err… Yes. But she insist to see you.” Cheryl kedengaran takut – takut. Suara Idraki serius, maksudnya ketuanya itu tidak suka diganggu namun wanita di hadapannya ini bertegas juga ingin bertemu boss nya itu.
                “Name?” Suara Idraki tegas. Kalau boleh dia tidak ingin menemui sesiapa ketika ini. Masih banyak kertas kerja yang perlu dia teliti, apalagi petang ini dia ada temujanji dengan Region Group Holdings. Satu usahasama yang mesti dimeterai.
“Err… She refuse to say but she said she’s an old friend of you.” Perlahan Cheryl menjawab. Takut kena marah. Terdengar dengusan kuat bossnya buat Cheryl semakin kecut perut.
“Ask her in.” Arahnya dalam suara yang masih tegas. Lepas tetamunya ini balik, tahulah dia nak brainwash Cheryl cukup – cukup. Dah hampir 3 tahun bekerja di bawah dia pun, kes sebegini masih belum dapat diatasi dengan jaya.
“Certainly.”
“Come in.” Idraki memberi kebenaran masuk ketika pintu biliknya diketuk. Tanpa mengangkat muka dari memeriksa fail di tangan, dia mengarahkan tetamunya duduk. Seminit dua berlalu, tetamunya masih bisu tidak berkata apa – apa. Buat panas hati Idraki.
“Anything I can do for you, miss….” Mati bicara Idraki ketika matanya menyapu wajah cantik di hadapan. Cantiknya wajah itu dengan senyuman paling manis menghias bibir. Berkerut lagi dahi Idraki saat minda berputar mengingati sesuatu.
“Marissa.” Wanita dihadapannya menghulur tangan. Senyuman masih belum lekang dari bibir. Lambat – lambat Idraki menyambut huluran tangan itu. Mata galaknya masih melekap ke wajah bujur sirih itu. Siapa gadis ini? Rasanya pernah kenal. Hatinya berteka teki sendiri.
“Id –“
“Idraki Zuhayr. Class of ’98. University Adelaide. BBA, MBA.” Potong wanita di hadapan itu pantas. Tercengang seketika Idraki namun kemudian senyuman mahalnya terukir dibibir.
“Marissa Edryna Binti Imran Isaac Abdullah. How are you?” Ceria wajah Idraki. Marissa di hadapannya sudah ketawa senang. Idraki masih ingat dia, lebih gembira, Idraki masih ingat nama penuhnya.
“As you see. You pula apa khabar? Makin mengancam nampaknya.” Puji Marissa. Idraki menjungkit kening, Marissa memang tidak pernah lekang dari memujinya.
“Of course. Kalau tidak, jatuh pula saham I sebagai most wanted man.” Ketawa Marissa mendengar itu. Idraki tidak berubah, masih suka masuk bakul dan angkat sendiri. Idraki turut ketawa lepas. Wajah Marissa terus – terusan di tatap. Lebih lima tahun tidak bersua, Marissa semakin cantik dan bergaya.
“So, what bring you here? I thought you dah bermaustatin di Aussie.” Idraki membuka mulut setelah tadi mereka membisu. Hanya saling berbalas pandang. Ada rindu yang cuba dileraikan. Cuba menjejak kembali cerita yang mereka tinggalkan sejak Idraki selesai majlis konvo untuk Ijazah Perniagaannya. Sejak itu mereka terpisah. Marissa mengejar impian untuk bergelar model setelah dilamar sebuah agensi model yang boleh tahan terkenal. Idraki pula terus menyambung pengajian ke peringkat Sarjana di Universiti yang sama dan bidang yang sama. Akibat kesibukan masing – masing, mereka akhirnya terputus hubungan secara senyap.
“I ada show di sini. And maybe stay lebih lama, nak intai peluang business di sini.” Jelas Marissa buat Idraki teruja. Teman baiknya akan berada lama di tanah kelahiran sendiri.
You dah famous sekarang. Tentu kaya juga, nak buka business pula. Business apa dalam plan you?” Idraki membalas. Berbual dengan Marissa memang tidak akan pernah bosan.
Modelling Agency. Sambil tu nak luaskan butik I. Apa lagi yang I boleh buatkan? Itu aje yang I pandai.” Penerangan Marissa buat Idraki terangguk – angguk. Modeling agency, good one, fikirnya. Eh? Butik?
“Butik? Meaning, you memang dah ada business kat sini? How come I didn’t know?”
Marissa tarik senyum. Jemarinya naik membetulkan rambut panjang mengurai yang sudah diwarnakan perang. Sekali pandang, memang macam minah salleh tulen. Apa lagi Marissa memang ada darah campuran dari sebelah bapanya.
“Dalam 3 ke 4 tahun juga. I dah lama intai peluang nak buka butik, jadi bila balik sini sesekali, I usahakanlah. Alhamdulillah, setakat ni, pulangan dia boleh bagi I makan.”
“Geliga jugak otak you ye. Dah ada butik, sekarang nak buka modeling agency pula. Tak lama lagi, bolehlah belanja I. Dah jadi orang kaya raya.” Gurau Idraki. Meletus lagi tawa Marissa.
“Ada – ada aje you. Mulut manis tak habis – habis. Apa nak buat, Id. Kerja macam I ni bukan tahan lama. Dah masuk usia macam ni, job pun kurang. Kena carik back up, kalau tidak, merempat pula. Hendak atau tak, kena usahakan juga.” Marissa berterus terang. Iye, kerjaya sebagai model memang singkat jangka hayatnya. Hanya ketika umur masih muda dan bergetah, job datang sampai dia tak menang tangan. Terkejar – kejar ke sana ke mari. Bila sudah dimamah usia, job pun mula kurang. Model baru tumbuh macam cendawan untuk bersaing dengan dia yang sudah berusia.
Idraki ketawa kecil. Dia tabik pada pendirian Marissa. Wanita itu memilih kerjaya sebagai model bukan kerana untuk masyhur tapi lebih kepada minat dan kegemarannya menjelajah ke pelusuk dunia. Setiap apa yang dilakukan oleh Marissa pasti ada tanggungjawab yang digalasnya. Sebab itu, Marissa sudah merancang masa depan dengan baik. Tidak lupa diri dan sedar bila masa untuk mengundur diri.
I’m glad to hear that, Rissa. You berusaha untuk Berjaya. Bukan ambil jalan mudah seperti kebanyakan model buat. Skandal sana sini hanya untuk hidup mewah.” Balas Idraki dengan senyum yang masih menghias bibir. Marissa terdiam mendengar bicara Idraki. Suatu kenyataan yang tidak boleh dia nafikan kerana dia juga pernah ke zon itu suatu masa dulu. Sudahnya dia hanya tunduk menekur lantai, sudah tiada kata untuk membalas kata – kata itu.
“Hrmm… Dah lama kita berborak ni. I lupa nak Tanya, sudah berapa orang anak you?” Tanya Marissa tiba – tiba. Jelas dimatanya perubahan dalam sinar mata Idraki. Dia salah bertanya soalankah? Wajah tegang Idraki terpamer.
“I belum kahwin, macam mana nak ada anak?” Perlahan suara Idraki. Fail yang sudah ditutup, dibuka semula. Mengharap Marissa tidak lagi bertanya soalan begitu.
“Belum kahwin? I thought you dengan Ayra….”
“Kita hanya merancang, Rissa. Allah yang menentukan.” Pendek sahaja balasan Idraki namun Marissa sudah mula faham. Alah, bukan dia tidak tahu. Perhubungan teman baiknya itu dengan Ayra memang tak pernah tenang. Asyik bergaduh dan tak lama kemudian, berbaik pula. Kemudian bergaduh lagi dan berbaik lagi. Orang sekeliling tengok pun naik pening.
“I’m sorry tapi kalau you tak keberatan, I nak dengar cerita you dengan Ayra.” Permintaan itu buat Idraki mempamer senyum hambar. Apa lagi yang hendak diceritakan. Bertahun menyulam cinta, namun akhirnya begini pula kesudahannya.
You pun tahu, sejak mula hubungan I dengan dia selalu panas je. Asyik bergaduh aje.”
“Ha’ah… Macam anjing dengan kucing. Bergaduh aje, tapi lepas tu, baik semula. So, what happen?” Marissa kelihatan tidak sabar. Idraki tarik bibir, mengukir senyum. Marissa selalu sahaja terlebih teruja bila mendengar cerita.
“Mungkin kami tak berjodoh. Buat macam mana pun, tetap tak boleh disatukan.” Idraki tidak mahu memanjangkan cerita. Cukuplah dengan apa yang telah terjadi. Dia tidak mahu memburukkan Ayra pula. Dan secara tiba – tiba, wajah itu melintas di depan mata. Dia terkaku. Kenapa wajah itu muncul lagi?
“Hrmm… nak berahsialah tu. Jadi, I ada chance lah ni?” Gurau Marissa. Idraki membuntangkan mata namun dia ketawa kecil bila Marissa sudah melepas tawa. Terkena Idraki, takut sungguh jika terjatuh cinta dengan teman baik sendiri.
“Asyik cerita pasal I. You pula? Dah kahwin, dah berapa orang anak?”
“I tunggu you. Jadi I tak boleh kahwin lagi sebelum you hantar pinangan.” Marissa giat mengusik lagi. Idraki menggelengkan kepala melihat Marissa yang sudah mengekek ketawa ketika dia buat muka dengan kata – kata Marissa sebentar tadi.
“Sikap merepek you ni tak pernah hilang, kan.” Tegur Idraki sambil dia melihat jam ditangan. Sudah hampir 12.30 tengahari. Sudah agak lama juga mereka berbual di pejabatnya ini. Kalau diketahui ayah, masak dia kena leter dengan ayah. Lelaki itu bukan suka jika hal peribadi dibincangkan di pejabat. Padanya, waktu kerja harus digunakan sepenuhnya untuk bekerja, bukan bersuka ria.
“Dah dekat waktu lunch. Kita lunch sama?” Idraki bangun dari kerusinya. Dia menghampiri Marissa yang seperti sudah melekat di kerusi tetamu dihadapannya. Matanya pula sibuk melihat jam di pergelangan tangan.
“Okey. Tapi I tak boleh lama. Petang I ada appointment dengan organizer show tu.” Marissa juga bangun. Menanti Idraki berjalan beriringan keluar dari bilik pejabatnya. Idraki mengangguk faham. Dia juga tidak boleh lama. Petang ini, tepat jam dua, dia harus memecut ke Region Group Holdings untuk perbincangan mengenai projek mereka pula.
“Ya, me too. Jom.”

No comments:

Post a Comment