Thursday 16 February 2012

Bab 3 : Ingin Ku Lafazkan Cinta

3.
                “Cuba kamu tengokkan adik kamu tu, Luqman. Ibu dah naik risau ni.” Suara Puan Rashidah mengganggu konsentrasi Luqman yang sedang menonton Nat Geo di saluran Astro. Dia berpaling memandang Puan Rashidah yang kini sudah melabuh punggung di sofa bersebelahan dengannya.
                “Siapa? Luth atau Qays?” Tanya Luqman tanpa dia memahami cerita sebenar. Rasanya, adik – adiknya yang dua orang itu tidak pernah mendatangkan masalah kepada mereka. Berkerut dahinya memikirkan masalah apa yang melanda adik – adiknya. Sebagai abang yang sulung, memang dia sentiasa risaukan mereka walaupun Luth dan Qays sudah dewasa.
                “Bukan budak berdua tu. Ayu yang patut kamu risaukan. Tak Nampak ke, budak tu tak habis habis dengan termenung. Sekarang ni pulak, ibu tengok bila turun dari bilik dia, mata mesti bengkak. Menangis agaknya. Risau ibu ni.” Panjang lebar Puan Rashidah menerangkan. Ayu yang sudah dianggap seperti anak sendiri masih tidak berubah. Masih suka termenung dan mungkin juga banyak menangis kerana matanya asyik bengkak setiap kali keluar bilik.
Luqman mengeluh perlahan. Adik yang itu rupanya yang dirisaukan oleh Puan Rashidah. Mengingati Ayu, memang dia juga jadi risau. Keadaan Ayu makin bertambah buruk dari hari ke hari. Nak kata Ayu rindukan ibu dan ayahnya, mungkin juga, tapi kenapa begitu teruk sekali keadaan. Memang Ayu anak kesayangan Pak Ngah dan Mak Ngahnya, Iyelah, hanya Ayu anak mereka seorang. Namun, tak sepatutnya Ayu menangisi pemergian kedua orang tuanya sampai begitu sekali.
                “Luqman dah try cakap dengan dia, ibu. Rasanya, jawapan dia sama aje macam bila ibu dan ayah Tanya. Tak ada apa – apa. Luqman nak buat macam mana lagi, bu?” Sanggah Luqman. Siaran TV sudah tidak menarik minatnya. Keadaan Ayu buat semua orang dalam rumah bertambah runsing.
                “Cuba – cubalah cakap lagi. Pujuk mana yang patut. Tak boleh dibiarkan tu, makin teruk jadinya nanti. Arwah Pak Ngah dan Mak Ngah pun tak tenang kat sana.” Puan Rashidah mendesah lagi. Dahinya di urut. Sakit kepala tiba – tiba menyerang bila hal Ayu dikenangkan.
                “Iyelah, bu. Nanti Luqman cuba lagi. Ibu pergilah tidur dulu. Dah lewat ni.” Luqman mengerling jam di dinding. Sudah hampir 11 malam. Selalunya di waktu begini Puan Rashidah sudah masuk ke bilik. Kenapa malam ini masih berjaga pula?
                “Ibu tunggu ayah. Tak balik lagi dari jumpa client. Lewat sangat pula dia hari ni.” Balas Puan Rashidah. Pintu utama sudah berkali – kali di kerling, namun kelibat suami masih belum muncul. Hati yang risau bertambah risau memikirkan suami.
                “Ada hal penting dengan client lah tu. Ibu risau ayah pergi jumpa awek ke?” Giat Luqman sambil tersengih. Spontan Puan Rashidah mencubit paha anak sulongnya itu. Mengaduh lelaki itu kesakitan.
                “Mulut takde insuran! Jangan nak mendoakan yang bukan – bukan.” Marah Puan Rashidah namun di sambut dengan tawa lepas Luqman. Cemburu juga ibunya ini walau sudah berpuluh tahun hidup bersama Encik Saiful.
                “Taklah, bu. Luqman gurau aje. Tak adanya ayah tu nak carik awek lain. Ada problem sikit dengan projek baru tu. Luqman nak handle, ayah tak bagi. Dah, ibu pergilah tidur. Biar Luqman tunggu ayah. Pasal Ayu tu, kejap lagi Luqman jenguk dia.” Kata – kata Luqman dibalas dengan renungan tajam dari Puan Rashidah. Tidak percaya dengan kata – kata itu. Betulkah Luqman sanggup menunggu Encik Saiful? Selalunya, kalau dah letih, Luqman akan masuk tidur tanpa ambil peduli hal sekeliling. Satu lagi, biar benar Luqman nak menjenguk Ayu. Takkan dia nak benarkan Luqman masuk ke bilik anak dara sendirian.
                “Iye, bu. Luqman tunggu ayah. Ada benda nak bincang. Pasal Ayu tu, Luqman jenguk kat balkoni atas tu je. Dia selalu berangan kat situ sampai hari dah nak Subuh. Ibu jangan susah hatilah. Dah, pergi naik tidur.” Luqman yang seakan mengerti dengan kebimbangan Puan Rashidah menerangkan satu per satu. Memang dia menunggu kepulangan Encik Saiful kerana ayahnya sendiri yang mengarahkan dia supaya tunggu kerana masalah yang dihadapi perlu tindakan segera.
                “Iyelah. Apa apa hal kamu kejut ibu ye. Assalamualaikum..” Puan Rashidah menapak naik setelah Luqman menjawab salam. Ketika dia ingin masuk ke bilik, dia ternampak susuk tubuh Ayu sedang termenung di balkoni. Dia menarik nafas panjang sebelum memulas tombol pintu. Risau di hati semakin bertambah.
                “Ibu bincang apa dengan kau, Long?” Luth yang baru keluar dari dapur dengan satu mug air di tangannya bertanya. Selamba dia melabuh punggung di sebelah Luqman lalu sama – sama menonton rancangan yang sedang disiarkan di Astro itu.
                “Pasal Ayu.” Pendek jawapan Luqman tanpa menoleh sedikit kepada adiknya. Dari ekor mata, dia tahu Luth sedang menikmati hot chocolate yang dibawanya tadi. Pelik dia dengan Luth, setiap malam, sebelum tidur mesti akan minum hot chocolate. Entah apa yang sedap, dia tidak tahu. Qays pula, lebih suka minum minuman bergas. Tapi tidaklah setiap malam. Selalunya sebelum tidur, Qays lebih suka minum jus oren dari jenama Peel Fresh. Stok air dari jenama itu memang tidak pernah kurang di dalam simpanan.
                “Kenapa dengan Ayu?” Luth bertanya bodoh. Sekali lagi dia menghirup hot chocolate. Enak, dia memejam mata. Menikmati minuman kesukaannya itu. Dikerlingnya abang sulong yang sudah beralih posisi duduk menghadapanya. Sebelah kaki berlipat di atas sofa, sebelah lagi terjuntai di sofa empuk lagi mewah milik ibu dan ayah.
                “Itulah, asyik dengan kerja. Kepala asyik ingat duit. Sampai hal dalam rumah ni kau tak tahu apa – apa.” Luqman sedikit marah. Kepala Luth di tunjal dari tepi. Namun adiknya masih tayang muka selamba. Tahu sangat perangai Luth, selalu buat bodoh dengan hal sekeliling.
                “Sakitlah. Main kepala pulak.” Balas Luth sambil jari telunjuknya turut sama menunjal kepala si abang. Dua – dua lelaki, memang cara bergurau agak kasar. Luqman mengusap dahi yang ditunjal oleh Luth namun bibirnya tersengih.
                “Kau ingat aku kerja sampai malam, aku tak tahulah apa yang berlaku kat rumah ni? Aku tahulah, Long. Cuma, manalah tahukan, ibu nak jodohkan kau dengan Ayu ke. Tu yang aku Tanya.” Luth ketawa dengan kata – katanya sendiri. Lebih besar dia menghambur tawa bila Luqman membuntang bijik mata. Allah, bergurau sikit pun tak boleh, marah hatinya.
                “Choy!! Gila kau. Kak Anna kau tu nak letak mana? Mahu menangis tak berlagu dia nanti. Apa yang kau tahu? Pergi kerja Subuh gelap, balik dah nak pagi. Kau pakai spy ke apa?” Luqman tidak puas hati. Macam mana Luth boleh tahu sedangkan tugas Luth sebagai pengurus bank memang menuntut dia berteleku di meja kerja seharian. Tak cukup dengan waktu kerja yang diperuntukkan, Luth terpaksa menghabiskan sepanjang malam pula untuk menyiapkan akaun sepanjang hari. Nasib badanlah. Dulu bila Encik Saiful suruh kerja dengan sebagai Pengarah Kewangan di syarikat mereka, Luth mati – mati menolak. Sekarang, hadap sajalah kerja yang tak pernah habis tu.
                “Ha’ah. Spy baik punya.” Ejek Luth sambil ibu jari dinaikkan. Sempat lagi dia buat gaya Dafi dari Akademi Fantasia dulu. Musim ke berapa dia tak ingat. Tak berminat dengan program yang sebegitu.
                By the way. I notice Ayu tu makin teruk dari hari ke hari. Anything wrong?” Sambung Luth. Wajah Luqman dipandang tajam. Cuba mengorek rahsia. Mana tahu Luqman tahu apa – apa. Abang Longnya ini memang pandai dalam bab mengorek rahsia orang.
                “Entah. Itu yang ibu dan ayah risaukan sangat. Takkan rindu pada arwah Pak Ngah dan Mak Ngah sampai macam tu sekali. Lagi pula, takkan Ayu selemah itu. Dari dia duk menangis, termenung macam tu, baik dia sedekah Fatihah, Yasiin pada arwah. Kan?” Panjang Luqman menceceh. Luth hanya diam sambil menikmati minuman kegemarannya.
                “Kau ni Long, kalau dapat membebel, kalah mak nenek. Yang kau membebel dengan aku  ni apsal? Pergilah cakap dengan Ayu.” Sindir Luth. Luqman kalau dapat berleter, memang kalah Puan Rashidah. Entah perangai sapalah yang diikut dek Luqman ni.
                “Huh… Asal aku bercakap, kau dengan Qays cakap aku membebel. Betullah apa aku cakap ni. And… dah berbuih mulut aku bebelkan si Ayu, macam tu jugak dia. Makin teruk dia, aku tengok.”
                “Patut punlah budak tu makin teruk. Kau punya bebel tu, boleh cair taik telinga.” Luth menyindir lagi lalu dia bangun dari sofa. Mug yang sudah tinggal kosong, dibiarkan atas meja. Pantas kakinya di atur ke arah tangga.
                “Hoi! Nak kemana pulak tu? Aku belum habis cakap ni.” Marah Luqman. Bengang dengan fiil Luth yang meninggalkan dia tiba – tiba.
                “Naik ataslah. Tengokkan Ayu.”
                “Habis, mug kau ni? Tinggal kat sini aje?” Luqman separuh menjerit. Langkah Luth semakin hilang di anak tangga.
                “Kau tolong bawak ke dapur ye. Thanks!” Jerit Luth pula. Luqman ketap bibir, geram.
                Sampai di tingkat atas, Luth terus mencari kelibat Ayu. Matanya tertancap pada sesusuk tubuh Ayu yang sedang termenung di balkoni. Dia melepas nafas dan menggeleng kepala sebelum bergerak menghampiri adik sepupunya itu.
                “Apa masalah kau ni, hah?” Tegur Luth kasar. Tanpa salam, dia terus menempelak Ayu. Terkejut gadis itu dengan suara Luth. Dia menoleh ke arah suara itu. Luth berdiri berpeluk tubuh sambil sisi tubuhnya disandar ke pintu gelangsar.
                “Apa Abang Luth ni?” Tanya Ayu perlahan. Dahinya berkerut seribu. Memang sejak kecil, dia dan Luth tak berapa ngam dibandingkan dengan Luqman dan Qays. Luth lebih tegas dan suka marah marah dia setiap kali mereka bersua muka.
                “Aku Tanya, apa masalah kau? Termenung sana, termenung sini. Sikit – sikit menangis. Tak bosan ke buat perangai macam tu?” suara Luth makin keras. Sakit hati, sakit mata melihat Ayu. Kalau iye pun berkabung, janganlah teruk sangat. Orang lain pun kehilangan ibu bapa jugak. Tapi taklah sampai teruk macam ni.
                “Abang jangan masuk campur. Ini urusan Ayu.” Ayu turut berkeras. Dengan Luth, dia tak perlu berlembut. Lelaki itu tak pernah sukakannya. Bila bertegur sapa, suara tak pernahnya nak berlembut.
                “Urusan kau? Hei! Urusan kau tu dah memeningkan semua orang dalam rumah ni, tau tak? Semua orang pun sedih dengan kehilangan Pak Ngah dan Mak Ngah, tapi takdelah melayan perasaan sampai macam ni. Cengeng tak habis habis.“
                “Kenapa Abang Luth suka sangat cari pasal dengan orang ni?” Marah kedengaran suara Ayu. Lelaki itu tidak tahu apa – apa, namun tegar menuduhnya sesuka hati. Dia tidak suka Luth Hakimi!
                “Aku bukan suka – suka nak carik pasal dengan kau. Cubalah jadi matang sikit! Kau ingat dengan buat perangai macam ni, arwah Pak Ngah dan Mak Ngah akan hidup baliklah? Grown up, Ayu!” Jerkah Luth. Tersentak Ayu yang tadinya buat tidak peduli. Dia memandang Luth, marah dan geram.
                You know nothing, Abang! Jangan sibuk dan jangan jerit – jerit kat telinga Ayu. Arwah ibu dan abah memang takkan hidup balik tapi Ayu ada sebab.” Lantang Ayu mempertahankan diri.
                “Sebab apa? Sebab kau nak ikut arwah masuk kubur?”
                Shut up! Abang buat Ayu makin serabut.” Ayu menjerit lagi. Dia melangkah ingin pergi dari balkoni dan pergi dari Luth yang menyakitkan hati. Tetapi ketika dia melintasi Luth, lengannya dipegang kejap. Pantas dia menoleh ke arah Luth yang tidak bergerak. Memegang lengannya tapi pandangan lelaki itu masih pada gelap malam di luar sana.
                “Kau, sebagai anak, patutnya sedekahkan Al-Fatihah dan Yasiin pada arwah. Bukan menangis, mengongoi macam ni. Kita dah banyak susahkan parents kita sejak lahir, jangan sampai diaorang dah tak ada pun kau masih nak susahkan diaorang. Istighfar banyak – banyak dan ingat Allah. Jangan ikutkan perasaan. Plus, I’m always here for you if you need me.” Perlahan Luth berbisik ditelinganya lalu pegangan dilepaskan. Tanpa menunggu jawapan, Luth melangkah masuk. Langsung tidak berpaling ke arahnya hingga lelaki itu hilang di balik pintu biliknya.
                Tergamam Ayu mendengar bisikan itu. Kata – kata yang selalu dimomokkan semua orang dirumah ini, juga turut dituturkan oleh Luth. Namun entah kenapa, bicara Luth meresap jauh ke dalam jiwanya sedangkan kata – kata orang lain bagaikan angin lalu. Lebih membuatkan dia kaku, kata – kata akhir dari Luth. ‘I’m always here for you if you need me.’ Apa maksudnya itu? Adakah itu maknanya Luth sedia menemaninya andai dia melalui saat – saat sukar? Seperti sekarang?
                Ayu meraup muka. Cuba menghilangkan kata – kata Luth yang masih terngiang – ngiang di minda. Ah, dia belum sedia untuk menceritakan semua walau Luth sedia mendengar.
                ‘I’m always here for you if you need me’. Kata – kata it uterus menghantui Ayu sehingga dia melelaplkan mata malam itu.

No comments:

Post a Comment